fredag 9 december 2011

En dag av David Nicholls


Årets sista bokklubbsbok, en bok som jag valde vid förra träffen då vi sågs hemma hos mig. Jag hade hört om den på Malou (TV4) och också varit sugen på att se filmen sedan de började göra reklam om den på bio (har inte sett den än). För en gångs skull har jag inte läst ut boken i sista minuten, såsom jag brukar göra, utan jag läste ut den idag. Vi ska ju inte ha bokklubb förrän på måndag liksom!
Jag tyckte om boken och slutet var om än oväntat så på något sätt nödvändigt för att det skulle bli ett trovärdigt slut även om tårarna rann på mig. Den handlar om vänskapen mellan Emma och Dexter som startar när de precis tagit examen från universitetet och sträcker sig över 20 års tid. En vänskap baserad i en outtalad men påtaglig kärlek dem emellan skulle jag vilja säga. Läsaren får möjlighet att dyka in i deras relation en gång per år och då får man en sammanhängande bild av vad som skett under det senaste året. Frustrationen över karaktärernas sätt att leva sina liv, speciellt vad gäller Dexter, är genomgående i princip i hela boken för mig. Trots det gillar jag honom och vill att det ska gå bra för honom, vill att han ska rycka upp sig och ta tag i sitt liv. Jag vill också att Emma och Dexter ska våga erkänns sina känslor för varandra och se vart det kan leda dem. Hur det går talar jag inte om! Läs boken själv istället! :P

Inga kommentarer: