torsdag 19 september 2013

I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam

Månadens bokklubbsbok är det jag som har valt. Tror faktiskt det var en recension i nån tidning som fick mig att köpa den när lämpligt tillfälle bjöds. Ämnet är obehagligt - pedofili. Storyn kretsar kring dagiskillen Malte. Malte, som av fröknarna mest troligt skulle beskrivas som besvärlig och bråkig. Malte, som måste ljuga om en massa för att inte soctanterna ska komma och ta honom. Malte, som inte har tilltro till vuxenvärlden, men som kontrolleras av den. Maltes hemsituation har minst sagt mer att önska och bristen på engagemang i Maltes välbefinnande gör Malte till ett lätt mål för någon med en obehaglig agenda. För hur säger man nej till en vuxen? Ljuset i Maltes tillvaro är nya kompisen Kalle, den lysgröna kotten och praoeleven Nozat.

Från ett fönster med utsikt över dagisets lekplats befinner sig Iakttagaren. Iakttagaren ser en man som ofta spankulerar kring dagiset då barnen är ute och leker. En dag talar mannen med ett av barnen. En annan dag hämtar plötsligt mannen samma barn på dagis. Iakttagaren börjar ana oråd...

Sen finns det en obehaglig maillista också. Säger inget mer om den mer än usch och läs själv boken.

Som en relativt ny mamma med en liten son som precis har börjat på dagis slår den här boken in spikar i hjärtat och det gör ont att läsa. Skräcken för vad min lille älskling skulle kunna råka ut för när jag inte är där och skyddar honom gör läsningen av den här boken om möjligt ändå obehagligare. Men ändå fångade den mig och höll mig fången ända till slutet. Obehag, spänning och några tårar utlovas om du läser den här boken. Men det finns även stunder av glädje, lycka och triumf, ja, till och med skratt, trots ämnet, trots det som händer runt omkring.

Jag tycker om Sara Lövestams sätt att skriva. Hennes karaktärer är mångfacetterade och fascinerar. Jag vill veta mer, läsa mer, fortsätta framåt. I slutet rusar hjärtat! Hur ska det gå? Rekommenderar varmt denna bok, dock med varning för obehag.

PS. Hittade denna härliga bild nedan på Sara Lövestam!


Inga kommentarer: