onsdag 3 februari 2016

Att ta körkort

Det är många år sedan nu som jag tog körkort. År 1997 närmare bestämt, det vill säga för 20 år sedan nästa år. Ojojoj, vad tiden går... Redan då kostade det mycket pengar. Jag var bland de första kullarna som fick börja övningsköra privat redan som 16-åring och jag körde mycket med mina föräldrar. Det fick nog ner priset rejält kan jag tänka, men jag tror att jag betalade mellan 500-600 kronor för 1 timmes körning med trafikskolan redan då. Totalt tror jag att körkortet gick på över 12 000 kronor. Mucho dineros när man är sådär 18-19 år.

Sedan har jag övningskört med två personer som skulle ta körkort för bara ett par år sedan. Det var lite spännande att "lära ut" bilkörning åt någon annan, så som jag uppfattar att det är viktigt att köra. Jag hoppas jag gjorde bra ifrån mig. Båda har ju körkort idag i alla fall, så nånting rätt måste jag ha gjort.

Men, den man övningskör med privat är verkligen inte allt och alla har ju inte den möjligheten heller. För dem jag körde med var det snarare så att körningen med mig gav dem möjlighet att träna på det de hade lärt sig på sin trafikskola. Enligt mig så är en bra trafikskola A och O när man tar körkort. För mig så kände jag att grunderna måste sitta innan jag började övningsköra privat med dem jag övade med. Jag ville inte lära ut grunderna utifall att jag inte gör exakt som de lär ut idag. Jag ville inte lära in fel grunder helt enkelt. Så när vi började öva kunde vi ge oss ut i trafiken direkt. Båda personerna som jag övningskörde med hade negativa upplevelser från körskolor bakom sig. Sedan hade de antingen bytt trafikskola eller bytt körlärare på trafikskolan till det bättre, som tur är.

När jag tog körkort hade jag en fantastisk körlärare på min trafikskola. En man, ungefär i min pappas ålder. Lugn, tydlig i sina instruktioner. Han anpassade lektionerna efter mig så att det passade in i mitt liv. Ja, jag vet, han var one of a kind. Exempel: När jag hade sovmorgon i skolan hämtade han upp mig vid macken där jag bodde ute på landet. Sen övningskörde vi en dubbellektion in till stan och i stan och så övningskörde jag mig själv till skolan så att jag kom dit i tid. Eller när jag körde halkan och var så fokuserad på att det var halt och att jag inte skulle köra på "älgen", så att jag glömde att växla upp från 1:an. I pausen sa han bara att jag kanske skulle växla lite. Efter pausen kom jag därmed ihåg att växla och jag blev sedermera godkänd på halkan.

Det gäller nog helt enkelt att hitta en bra trafikskola som passar en själv, med ok priser, samt körlärare som man funkar med. Har man inte det så är mitt tips att byta lärare eller byta trafikskola. Det finns bra ställen därute och ett körkort är så himla bra att ha!

Inga kommentarer: