tisdag 28 februari 2017

Husdrömmen

I många år har jag haft drömmar om hus och nu kanske det snart blir verklighet! I början av den här bloggen skrev jag om mina husdrömmar. Idag när jag har familj så känner jag ett ändå större behov och en vilja att bo i hus. Mina preferenser har förändrats med åren, eller kanske blivit lite mer realistiska, praktiska och "plånboksanpassade". Nu har vi ett hus som vi har tittat på. Vi har tittat på flera hus, men inget som jag har fått den här känslan för. Vi är i sluttampen av en budgivning. Det handlar om asmycket pengar, men det är så mycket pengar husen går för i de områden vi vill bo.

Budgivningen gör mig till ett nervöst vrak! Vi har kört lite olika taktiker hittills, men det är svårt med taktiker när man har noll koll på vad de andra spelarna har på handen. Jag får ont i magen och tycker bara att de andra ska ge upp nu. För länge sen! Men, än så länge pågår budgivningen. Priset har stigit med över en halv miljon, men det beror nog på att utgångspriset var lite lågt från början. Lockpriser för att få in många spekulanter på visningarna förmodar jag och det funkade ju. Vid den sista visningen kom 40 par och tittade. Den visningen vi gick på hade också många spekulanter, men jag vet inte hur många. Vi har varit 9 budgivare i leken och nu är vi nog 2 eller 3 stycken kvar. Marginalen börjar ta slut, vi har inte mycket kvar att spela med... Jag håller tummarna och tårna, ja allt!

Idag hade vi en mäklare här som kollade på vår lägenhet. En förutsättning för husköpet är att den blir såld, men hon tyckte inte att det skulle bli några problem. Skönt. Just nu vill jag bara att vi ska vinna budgivningen och att lägenheten vi äger nu kan säljas med en bra vinst så att vi kan lägga in med pengar vid husköp och dessutom ha en buffert om något skulle hända med huset.

Ja, nu ska vi ju bara vinna den där budgivningen först då. Hm, jag har en tendens att gå händelser i förväg... Hoppet lever! Typ.

Inga kommentarer: