lördag 14 november 2009

Svininfluensan

Vaccinera sig eller inte, det är den stora frågan. Alla pratar om det, på jobbet, bland vänner, på facebook. Jag är själv tudelad. Har en helt oresonlig rädsla för nålar och allt vad sprutor heter. Blir kallsvettig och känner den enorma smärtan jag kommer att få redan innan. Lider ända in i själen när någon ska sticka mig med en nål. Usch, nej jag vill inte. Dessutom, hur vet vi att det kommer att bli en sån enorm epidemi av denna influensa egentligen? Galna kosjukan och fågelinfluensan pratades det massor om och hela samhället förfasades över hur vi alla skulle dö som flugor av detta nya hemska. Nu är vi där igen. Har de rätt, eller? Kommer svininfluensan att svepa över Sverige som en ny variant av pesten och ta majoriteten av de utsatta med sig i fallet? Jag tvivlar, men vad vet jag egentligen. Jag har ingen medicinsk utbildning, ingen kunskap i influensans olika turer. Jag har inte läst allt som går att läsa om sjukdomen, utan har snarare försökt undvika det för att jag inte vill ta tag i beslutet om vaccinationen. Men nu närmar det sig, beslutet... I veckan fick jag ett brev från min vårdcentral. Nästa vecka är det dags... Om jag nu bestämmer mig för att genomföra det... Obeslutsam, tudelad, i uppror inom mig. Vaccination... Do or die?

Inga kommentarer: