söndag 12 oktober 2014

Sova middag eller inte sova middag

Modig är 2,5 år den här månaden. Tänk vad tiden har gått snabbt egentligen och ändå känns det nästan overkligt att han var så liten som han var när han föddes. Livet är så mycket i nuet med fokus på vart Modig befinner just nu, hans utveckling, allt som händer med honom, att det som har varit till stor del faller i nån sorts glömska.

En sak som jag har märkt på sistone är att det blir allt svårare att få honom att sova middag. Att han sover i en vanlig säng nuförtiden påverkar såklart, eftersom han själv kan ta sig ur den. Sen kanske det är så att han snart inte behöver sova middag längre? Jag har ingen koll på ungefär hur gamla barn är när dom slutar sova middag, men jag vet att svärmor har berättat att maken var i Modigs ålder när han slutade sova middag.

Idag tog det drygt 2 timmar innan han somnade. Då var jag tvungen att lägga mig bredvid honom och mysa för att han skulle komma till ro och ändå tog det en stund trots att jag låg där bredvid honom. Sen när han väl sover kan han sova i flera timmar, ibland upp till 3-4 timmar till och med. Nu kanske du tänker att då kommer han inte att somna på kvällen, men det brukar inte vara något större problem faktiskt.

Och nu vaknade han, så då får jag runda av här. Det blev nästan 2 timmars middagsvila idag. Slutklämmen på inlägget ska jag få till bara. Hur ska jag veta när det är dags för Modig att sluta sova middag? Finns det något tecken, eller en genomsnittlig ålder som säger nu är det dags att låta honom vara vaken hela dagen?

Inga kommentarer: