tisdag 6 september 2011

Att bo på hotell

Bakgrundshistorien är en lång sådan, vilket jag får berätta om vid ett senare tillfälle. Situationen jag befinner mig i just nu fick mig i vilket fall som helst att fundera kring det här med olika boenden och hur det kommer sig att man hittar till just det stället, väljer just det och inget annat?

Själv är jag något av en googlare. Jag vet oftast vart jag vill bo i närheten av och sen googlar jag orten och boende. På min sökning kommer då en variation av olika förslag, allt från vandrarhem, till pensionat, hotell med mera. Sedan kollar jag in de olika alternativen utifrån hur bilderna ser ut, vilka faciliteter de erbjuder som jag är intresserad av just då, matmöjligheter, priser osv.

Några av sambons och mina favoritställen på hemmaplan har varit Pensionat Tallbacken i Vittsjö där vi bodde över en helg för ett par år sedan. Insåg nu när jag googlade dem att de tyvärr har gått i konkurs. Det är en hård branch. Det vi gillade på den här stället var värmen och familiariteten från ägarna. De var enormt inbjudande mot sina gäster med en humoristisk ton, de informerade sina gäster om Vittsjös historia som kurort och hade dessutom ett fantastiskt kök som vi fortfarande minns. Rummen var mysiga och gammaldags inredda. Vittsjö har dessutom en underbar natur och många vackra byggnader, som på en hel del sätt minner om mina egna hemtrakter, vilket lockade mig.

Bäckaskogs Slott utanför Kristianstad är det senaste boendet för oss. Vi bodde inte på själva slottet, utan i en lite mindre byggnad på sidan om, ett lite mer budgetalternativ. Rummet var gulligt, men inget avancerat. Det som var storslaget var slottsområdet där vi gärna promenerade omkring. Många bröllop hålls på slottet, vilket man kan se i deras minnesböcker med alla tackkort. Lite mysigt att kolla igenom faktiskt, speciellt som vår resa dit skulle vara en romantisk resa för två för att fira älsklingens födelsedag. Romantiskt blev det! Det jag måste slå ett extra slag för på just Bäckaskogs Slott är deras helt gudomliga mat! Dyrt, men värt vartenda öre. Hade gärna åkt dit bara för att äta.

Ska vi ta oss lite längre bort så bokade vi in 3 dagar och 2 nätter i Köpenhamn i våras via COOPs medlemserbjudanden. Hittade ett fräscht och modernt hotell som hette Island Hotell. Rummen var superfina. Som gäst hade man dessutom tillgång till ett gym (vilket för mig just då kändes viktigt), samt en vanlig bastu och en ångbastu (vilket sambon gillade). Personalen var mycket korrekt i sitt uppträdande mot sina gäster. Bufféfrukosten var mmm, så god. Dessutom låg det nere i hamnen med vacker utsikt och fina promenadstråk, samt med Köpenhamn City på enkelt gångavstånd.

Med jobbet har vi en gång bott över på Ystad Saltsjöbad för en planeringskonferens. De hade nog allt, fantastisk mat, vackra omgivningar både inom- och utomhus, fräscha moderna rum med en gemytlig och genuin touch, trevlig och väl bemötande personal. På somrarna har de dessutom tillgång till en utomhuspool och för kvällsaktiviteter finns en bar och ett gameroom.

Vårt alltime bottennapp var ett såkallat "5-stjärnigt" hotell i Turkiet, med fukt och mögel på väggarna, trasiga och skitiga möbler och inredning, samt den ofräschaste toalett på rummet som jag någonsin varit med om, med en mycket tydligt, välanvänd toalettborste. Man kan ju kräkas för mindre. Ett charterbolag, ett hotell och en vecka som jag och sambon aldrig får åter och som vi försöker förtränga så gått det går.

Min metod kanske inte alltid är så välfungerande, för egentligen vet man ju inte riktigt vad man får i vilket fall. Då kan det underlätta om någon annan redan har kollat upp dom sakerna och sammanställt informationen åt dig, nån som underlättar för en att hitta just det man söker efter. Allt som underlättar i IT-djungelns värld är hjälpsamt och hotellutbudet är en trasslig sådan full av olika bokningssidor. Man vill ju hamna rätt. Som en person som sällan bor på hotell och som har dålig koll på alla olika bokningssajter som finns tycker jag att en sammanställande sajt för hotelltjänster är guld värd!

4 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Så mysigt det lät med Bäckaskogs slott. Just nu skulle jag ge mycket för att få åka bort någonstans med maken och äta gott och mysa (och få sovmorgon i en skön hotellsäng). Kanske när barnen bli lite större...
Hoppas allt är bra med dig!

Sara sa...

Allt är tyvärr inte så bra. Uppdatering kommer.:S
Ni borde absolut komma iväg över en helg eller nåt, det är så himla mysigt!

Västmanländskan sa...

Tråkigt att höra. Sköt om dig!

Sara sa...

Tack, will do!