tisdag 7 juni 2011

Bilvård

Ett måste som bilägare, ett nödvändigt ont som jag nog är världens dåligaste på. För mig ska min lille Indy (bilen alltså) ta mig från punkt A till punkt B utan att bråka. På fredag är det dags för Indys första besiktning. Jag är inte så jättenervös, för jag har ändå varit noga med service och nån månad sen erbjöd Bilia mig att komma på en gratis genomgång av min bil inför besiktningen och de sa att läget var lugnt. Men! Jag har inte tvättat Indy på, hm, det är nog över ett år nu. Tanken har ju funnits där. Jag har känt att jag borde, att jag egentligen måste, men så går dagarna. Dagarna blir till veckor, som blir till månader och helt plötsligt har det gått ett helt år! Vad hände?

När jag köpte Indy för drygt 2,5 år sedan bad jag sambon att han skulle bistå mig i detta måste, eftersom jag är den sämstaste av dom alla på att fixa med sånt. Sambon har dock inte varit så duktig på att genomföra min bedjan om hjälp. Så har jag fått honom att lova att hjälpa mig innan besiktningen. Sista dagen då han har möjlighet var idag, eftersom jag jobbar sent 2 dagar i rad sen. Han blev lite sur och sa att för att tvätta bilen måste han ha tillgång till den. Jag sa: Du har ju hela dagen på dig! Så försvann han iväg och efter ett tag hörde jag nåt utanför fönstret. Då hade min älskling börjat tvätta lille Indy! Fick dåligt samvete och gick ut för att hjälpa honom. Vilket faktiskt var lite mysigt!

När man inte har tvättat en bil på över ett år är det inte så lätt att få bort fågelskiten, insektsliken och smutsen som har samlats, men Indy blev åtminstone betydligt finare än innan! Nu ska jag faktiskt på allvar försöka ta mitt bilägande mer seriöst och ge Indy ett bad i alla fall en gång i kvartalet eller nåt! Räknar med att sambon bättrar sig också och stöttar mig mer i mitt bilägande. Hm, nu behöver bara insidan städas också, hrm...

1 kommentar:

Västmanländskan sa...

Hoppas det gick bra och inte gjorde ett för stort hål i plånboken.