måndag 6 augusti 2012

Julie & Julia - en feelgood film

Filmen kom ut 2009 och jag har velat se den ända sedan dess, så nu äntligen! Enligt IMDB's rating fick den 7 poäng. Det kan jag förstå, för jag gillade den starkt! En riktigt härlig film som jag bara kände att jag måste blogga om!

Filmen bygger på två sanna livsberättelser om Julia Child och Julie Powell. Historierna vävs samman parallellt och handlar om dessa kvinnors sökande efter sin livspassion kan man väl säga.

Julia Child
Julia var en hemmafru på 40/50-talet som följde sin man i arbetet runtom i världen och när hon kom till Paris ville hon inte bara sitta hemma, sysslolös. Hon provade på olika saker, men hittade ingenting hon gillade förrän hon gick en matlagningskurs för professionella kockar. Hon kunde då inte direkt någonting om matlagning, men älskade mat. Detta ledde så småningom till att hon, tillsammans med två franska kvinnor, skrev en kokbok för amerikaner. Hon blev känd för att ta det franska köket till amerikanerna som inte har en egen kock, typ medelsvensson i USA, och hade till och med ett eget matlagningsprogram.
Julie Powell

Julie var 2002 en statsanställd som hanterade 11:e septembers efterverkningar, ganska missnöjd med sitt liv och sina förlorade författardrömmar. Hon brukade trösta sig själv med att bland annat laga goda efterrätter på kvällarna då hon haft riktigt dåliga dagar på jobbet. Så började hon skriva en blogg om matlagning. På 365 dagar skulle hon tillaga alla 524 recept i Julias första kokbok.

Den som gillar en bra feelgood film borde se denna!

Inga kommentarer: