tisdag 23 oktober 2012

Amning på natten

Modig är ju en väldigt matglad liten filur. Redan från början ammade han mycket och ofta, men på natten var det glesare mellan amningarna. Det tyckte jag var mycket skönt! Fick ju sova mer än många andra enligt vad jag förstod på vad folk berättade runtomkring mig. Han ammade sen kväll, natt och tidig morgon. När han var ca 4,5 månad gammal började vi lite smått med smakprover. Han gillade allt han fick smaka. Också skönt. De senaste två dagarna har jag lyckats få till att ge honom mat 3 gånger per dag, plus amning förstås. Tanken är nu att så sakteliga övergå från amning till mat, mat, mat.

I fredags besökte vi BVC. Då frågade jag om nattamningen. För Modig ammar nämligen fortfarande lika ofta som innan. Vår goa sköterska gav mig tips om hur jag skulle kunna göra för att få Modig att sova längre perioder på natten och informerade mig om att han är så pass gammal nu att han inte behöver ammas på natten. Han får i sig tillräckligt ändå. Vilket jag kan tänka mig såsom han växer och frodas (vi har redan börjat använda storlek 80 och har fått rensa ut lite i storlek 74 och han är 6 månader). Så sedan i fredags har vi börjat öva. Jag har börjat med att försöka eliminera amningen mitt i natten. Så här har det gått hittills:
  1. Första natten vaknade han vid 2.30 och var ledsen. Jag lyckades efter en stund att lugna honom med nappen och genom att han höll i mitt finger. Vid 5.30 vaknade han igen och jag lyfte över honom till mig för en morgonamning.
  2. Andra natten vaknade han inte för den sena kvällsamningen utan sov till ca 3-tiden. Vid det laget var mina bröst fulla av mjölk och ömmade. Beslutade mig för att amma för att undvika en eventuell mjölkstockning. Det gäller att planera även för den biten. Men, istället för att amma liggandes i sängen och somna där, satt jag på sängkanten och ammade honom. Sedan la jag ner honom i spjälsängen igen. Han vaknade igen ca 7.30 och fick komma till mig och morgonammas.
  3. Tredje natten. Han vaknade som vanligt mellan 2-3 på natten. Försökte återupprepa första nattens bravad. Ingenting fungerade. Han skrek. Jag försökte sjunga sånt som han gillar att jag sjunger, i lägre volym. Icke. Jag försökte bära honom vaggande i lägenheten. Icke. Maken vaknade till och med, vilket inte brukar hända. Det tog över en timme. Tillslut valde jag att ha honom i sängen hos mig så att han fick närheten, men han fick inte amma. Efter en stunds skrikande somnade han äntligen! Pust...
  4. Fjärde natten. Modig vaknade redan vid 22-tiden och blev ammad. Nästa gång han vaknade var ca kl 5 på morgonen! 7 timmars ostörd sömn!!! Yeay!
  5. Femte natten, ja det är ju inatt. Det blir spännande att se hur den artar sig!
Jag har ju varit lite nattlat kan man säga. Det har varit enkelt att få honom att somna om vid bröstet. Amningen har varit en tröst för honom. Men, det gör ju också mig oumbärlig, vilket inte är bra i längden. Hans pappa och eventuella barnvakter måste ju också kunna lugna honom om han vaknar och är ledsen. Dessutom börjar jag jobba i januari och då behöver jag ju min sömn för att orka upp på morgonen. Vi kommer helt enkelt att kämpa på här hemma!

Inga kommentarer: