torsdag 11 oktober 2012

Tänka om

Igår var dagen jag hade bävat för, första gången jag skulle lämna Modig. Jag hade sån separationsångest. När jag skulle bege mig till bokklubben kändes det inte helt ok, men maken lugnade mig och jag gav mig av. Jag hade koll på mobilen under kvällen, men tycker ändå att jag klarade det hela förvånansvärt bra. Sen när jag kom hem fick jag reda på att Modig inte hade klarat det särskilt bra alls, utan skrikit hela kvällen, förutom de 2 timmarna då maken tog två promenader med honom och han somnade. När jag kom hem sov han fortfarande i vagnen. Då hade jag varit borta i ca 4,5 timme.

Nånting måste vi göra och det snabbt, för om 2,5 månad börjar jag jobba och då ska maken vara hemma själv med Modig hela dagarna. Maken och Modig måste definitivt få mer egentid tillsammans, så att Modig vänjer sig vid att pappa också tröstar och nattar. Jag måste sluta amma honom ända tills han somnar. Han måste kunna somna av sig själv, utan mig och mina bröst. Funderar även på att så smått vänja honom av med att amma på natten. Hur nu det ska gå till?

Om en vecka blir Modig 6 månader gammal. Då kommer vi in i en ny matfas då mat så smått ska ersätta amning, för att tillslut helt ta bort behovet av amningen. Jag vill inte stressa fram det, men jag känner mig ändå väldigt stressad över att det finns en deadline för när det här ska vara avklarat. Modig måste klara sig utan amning och mamma i januari då jag återvänder till jobbet. Då är han drygt 8,5 månad.

Alla goda råd mottages! Jag känner mig något desperat!

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Vi valde av olika anledningar att avsluta amningen när lille N var 6 månader. Då hade vi en tid testat och ge honom bröstmjölk i flaska (som hans pappa då gav honom)och sedan ersättning.

Vi har har med båda barnen börjat med smakportioner redan vid 4 månader enligt BVCs rekommendationer och båda barnen har son tur var vait ganska glada i mat och blev mindre intresserade av amningen.

Det låter som en bra plan ni låter Modig bli er van vid att också bli nattad och skött av sin pappa - det kommer ju att underlätta för hela familjen.

Egentligen behöver du ju inte ge upp nattamningen om du inte vill - även om du jobbar kan du ju amma honom på kvällar och nätter. Å andra sidan behöver du kanske sova för att orka jobba och då kan det ju vara en bra idé. Där har jag nog bara som tips att göra det den hårda vägen - ge honom inget helt enkelt. Låt pappan ta hand om honom under några skriknätter. Det är helt galet förfärligt jobbigt! Men de flesta jag vet har gjort så. För näring och mättnads skull ska tydligen ett sexmånaders barn kunna sova en hel natt utan att äta, så det handlar om att bryta en vana som har mer med tröst och mys att göra. Lycka till, eller vad man ska säga ...

Sara sa...

Tack! Uppskattar verkligen dina tips! Jag tycker det är skönt också att höra hur andra har gjort. Vi har börjat öva på att inte amma flera gånger på natten. Blogginlägg kommer om det. :)