onsdag 1 maj 2013

Studenterna närmar sig

Snart är det dags. En stor mängd gymnasieungdomar ska ut i det verkliga livet och lära sig att ta hand om sig själva, att ta ansvar för sina egna inkomster och utgifter. I år ska vi faktiskt på en student. Det var många år sedan sist och ändå längre sedan jag själv tog studenten. Skyltfönstren i affärerna går i vitt. Studentens färg. Den rena, den oskyldiga, den som ska bege sig ut i det okända, det oskrivna bladet. Ja, så kan man kanske tänka kring de vita studentklänningarna.

Jag minns när jag tog studenten. Jag hade inte så mycket pengar, så det blev inköp av en vit klänning till budgetpris. Var inte nöjd med klänningen och kände mig inte så fin i den tyvärr, vilket jag ser tillbaka på med vemod. Kläderna är viktiga vid speciella tillfällen. Utbudet för studenter idag är så enormt mycket större än det var på min tid, med möjligheter att inhandla den perfekta klänningen både i affärer på Internet. Hade jag kunnat så skulle jag ha viskat i mitt öra när jag  skulle köpa min studentklänning "leta vidare, det finns någonting bättre för dig någon annanstans".

Har lite smått börjat fundera på vad jag ska ha på mig på studenten vi ska på i år. Ska man bära vitt själv också? Liksom för att hedra stunden på något sätt och samtidigt sammanlänka den studenten med sin egen? Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra? Studentmössan går dock inte att plocka fram, den ligger någonstans på min pappas vind uppe i Västmanland. Jag ska fundera vidare på hur man som gäst ska klä sig på en studentskiva och jag ser fram emot att se hur studenter klär sig idag.

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Tror att det är lite som på bröllop. Gästerna bör kanske undvika helvitt. Men jag har inget belägg för det.

Sara sa...

Går på ditt råd och tar nånting annat än vitt. Spiller ändå alltid på mig själv när jag bär vita kläder. ;P