onsdag 8 januari 2014

Livet efter dig av Jojo Moyes

En kompis rekommenderade den här boken på facebook. Lästips är ju alltid bra att få, så när det var min tur att välja bok till bokklubben hade jag införskaffat denna. Jag kan säga att jag inte blev besviken. Vi ska diskutera boken nu i januari, så det ska bli riktigt spännande att höra vad de andra tycker om den, men jag kan säga att jag älskade den! Egentligen borde jag ha skrivit om den här på bloggen direkt när jag hade läst ut den och alla känslorna liksom flödade omkring i kroppen på mig och fuktiga spår av mina tårar fortfarande syntes på mina kinder. Men, det blev inte så.

Boken handlar om Lou, en tjej från en liten, engelsk turistort som fortfarande bor hemma med sina föräldrar, vars inkomst är en viktig del för familjens ekonomiska överlevnad. På grund av att caféet där hon arbetar ska stängas ner tvingas hon söka nytt jobb. Efter några misslyckade satsningar hittar hon ett välbetalt jobb som en typ av personlig assistent till en man som heter Will.

Boken handlar också om Will. Innan Wills olycka, som lämnade honom nästan helt förlamad, var han en framgångsrik och levnadsglad man som sökte adrenalinkickar varhelst han kunde. Nu kan han inte göra någonting själv. Det här livet vill han inte leva och han avskyr alla "barnvakter" som hans mamma anställer för att "hålla honom sällskap", läs se till att han inte tar livet av sig. Därför när Louise börjar arbeta hos honom avskyr han henne med all sin förmåga.

Med tiden hittar de dock en slags medelväg där humor och att Will har roligt på Louises bekostnad får samvaron att fungera någorlunda. I alla fall under Wills bra dagar. Men nånstans händer något och de börjar betyda alltmer för varandra. Så får Louise reda på någonting som Wills familj har lovat honom att gå med på, som hon inte alls kan förlika sig med.

Jag fullkomligt älskade den här boken! Fastän jag ville att slutet skulle vara annorlunda så var det ett känslosamt slut och på något sätt en frigörelse för båda huvudpersonerna som långt ifrån lämnade mig oberörd.

2 kommentarer:

Ylva sa...

Jag har också hört mycket bra om denna. Så tänker försöka hinna med den någon gång under året :)

Sara sa...

En mycket bra idé! Ladda upp med många näsdukar bara. ;)