söndag 1 juli 2007

Hur ska jag realisera min dröm?

Dom flesta har nog många olika drömmar under sin livstid, vissa korta, vissa långvariga, en del återkommande. Drömmar kan vara allt från stora, grandiosa mästerverk, till små och vardagliga. Min stora dröm är att bli författare, något jag har velat bli så länge jag kan minnas. Jag tror att det hela har sprungit ur en förkärlek för att läsa skönlitteratur. Som liten läste jag mycket, utan urskiljning och med bredd. Jag brukar säga att jag läser allt från Dostojevskij till Harlekin och det är sant. Jag kan njuta av språket i en välskriven bok och av storyn, missförstånden eller spänningen i en annan. Som 10-åring läste jag Törnfåglarna under en familjesemester då jag läst ut alla mina egna böcker som jag packat med mig. Det fantastiska med skönlitteratur är hur man kan fångas upp av det man läser, att man kan bli ett med det och se det framför sig. Det är det jag älskar med att läsa och det är också det jag vill ge andra, att kunna förmedla en historia, att få andra att njuta av mitt språk.

Andra författare imponerar mig. Jag har under senare år fastnat för en speciellt: Tracy Chevalier, som har skrivit bland annat "Flicka med pärlörhänge". I försök att nå min egen inspiration läser jag ibland på hennes hemsida. För några år sedan mailade jag lite med henne också. Vilken fantastisk känsla när hon faktiskt svarade! Inspirationen började dock inte flöda. Jag har läst två olika skrivarkurser. Ett tag skrev jag en drömdagbok eftersom en av mina lärare sa att det kunde ge grunden för en historia. Båda kurserna var bra och intressanta, men fick inte igång en varaktig inspiration hos mig. Jag har hittat en sida på internet där de lägger ut olika skrivartävlingar. Många är gångerna då jag har skrivit ut de aktuella tävlingarna, men något tävlingsbidrag har jag aldrig åstadkommit. I omgångar genom livet har jag skrivit dagbok varje dag, just för att hålla skrivandet igång. Ibland i ett par år i sträck. Jag har dock tröttnat på det tillslut och dagboksskrivandet har runnit ut i sanden.

Är det lathet som gör att jag inte skriver mer? Det här tröttnandet är som ett genomgående tema i mitt liv, jag har tröttnat på varenda fritidsaktivitet som jag har föresatt mig. Ibland har det, som sagt, liksom bara runnit ut i sanden till ingenting. Det här intresset för att skriva lever dock vidare, men utan att jag kämpar för att nå målet, drömmen, tillräckligt. Hur kommer det sig?

Det är inte så att jag inte har fått tillräckligt stöd genom livet. Min pappa har alltid stöttat mig och försökt putta på mig i mitt skrivande. Han säger till mig att jag är duktig på att skriva och att jag borde skriva mer. Jag tar det till mig, men inte i handling. I tanken tänker jag dock varje gång att "ja, det ska jag göra". Min pojkvän är fantastisk också, han tycker att jag ska jaga min dröm. Ibland kommer han med idéer på vad jag kan skriva om. Han har en helt otrolig fantasi på att komma på saker, ämnen. Jag tror dock inte att jag är kapabel att bära ett ämne tillräckligt för en hel bok. Är det min brist på tillförlit till min egen förmåga som är mitt största hinder? Det och tidsbrist. Är tidsbrist en tillräcklig orsak för att jag inte ska skriva? Borde jag inte försöka fånga drömmen och trotsa eventuella hinder om jag vill det tillräckligt mycket? Är min dröm realistisk? Vill jag införliva den eller är det bara en vacker dröm som jag gillar att leka med ibland? Jag tror att jag vill fullfölja min dröm, men vet inte hur det ska gå till.

Hur ska jag inspirera mig själv? Vad krävs för att jag ska kunna bära en idé så att den räcker till en hel bok? Vilken genre hör jag hemma inom? Behöver jag ägna mig åt research, uppleva mer, vad? Hur kan jag finna engagemanget att lägga manken till och skriva? Alla författare har sitt sätt att arbeta fram en bok på. En del skriver varje dag på rutin, under en viss tid på dagen. Ungefär som vilket annat jobb som helst. En del skriver när andan faller på. Vilket sätt är mitt sätt?

Jag inser hur jag fungerar, men innebär det att jag kan förändra mitt sätt att vara så mycket att det ger resultat vad gäller min dröm? En ovana är lätt att skaffa sig, men svår att bli av med. Att få in nya, goda vanor är också svårt. Att förändra sina rutiner, anpassa sig efter den nya vanan. Det kanske är det jag måste göra? Vad tror du? Några tips eller idéer att dela med dig av som kan vara till nytta för mina författardrömmar?

Skrivarsidan:
http://www.skrivarsidan.nu/

Distanskurs i kreativt skrivande på Medlefors Folkhögskola:
http://www.fin.fhsk.se/page/School/TAB/Distance/SCHOOL_ID/145/medleforsfolkhogskola.htm

Tracy Chevaliers officiella hemsida:
http://www.tchevalier.com/

Inga kommentarer: