söndag 29 juli 2007

När husdjuret mår dåligt


Visst är det hemskt när ens husdjur mår dåligt av någon anledning. Man kan endast gissa sig till vad problemet är utifrån djurets beteende och sedan göra det bästa man kan i situationen. Djuret kan inte säga att "usch, jag mår illa", "hu, vad jag har ont i magen", eller "aj, jag tror att jag stukade tassen". Att gå till veterinären för minsta lilla går ju inte heller eftersom det är så himla dyrt att bara komma innanför dörrarna med djuret.

Just nu har min katt (10 år gammal kastrerad hane) blivit dålig i magen och kissar dessutom inte riktigt som han ska. Jag tror det beror på att jag har introducerat ett nytt foder i hans kost. Blandade med det gamla fodret för att han skulle vänja sig vid den nya maten. Men det är klart att den nya maten smakade mycket godare än den gamla! Resultatet, den gamla maten blev kvar i skålen. Dagen efter - problemen uppstår. Har varit i kontakt med veterinär för rådgivning. Kokade risavkok för att stilla magen och även vit fisk och ris som han får äta innan jag åter försiktigt introducerar den vanliga maten och sedan den nya maten i små mängder. Han har tidigare haft problem med kristaller i urinen ett flertal gånger (minst 7, ca 2 ggr/år), vilket oroar mig eftersom han nu helt plötsligt inte kissar som han ska. Över en natt kissar han helt plötsligt jättesmå klumpar, samt kissar på olika ställen i lägenheten. I vanliga fall är han mycket duktig att gå på lådan. Du kanske tänker att han inte vill gå på lådan för att det är en massa diarré där. Men nej, jag går och tömmer den så fort jag ser att han har varit där för att hålla koll på hur det är med magen och kisseriet. Så pratade jag med en arbetskollega som berättade att han haft en katt som helt plötsligt började kissa på diverse ställen. Den kattens njurar var förstörda och den var tvungen att avlivas. Min katt är kastrerad, så jag vet att njurarna riskerar att bli dåliga. Hans jamande har varit annorlunda de senaste dagarna, nästan som om han fått en ny, raspigare röst. Betyder det att det är något annat än det nya fodret som spökar? Hur länge ska jag vänta på att han ska bli bra i magen och med kisseriet innan jag kontaktar veterinären?

Har hittat följande texter på nätet:

(www.katt.nu)
Diarré kan orsakas av foderbyte, dålig mat, dåligt vatten, bakterier eller virus, foderallergi eller inälvsparasiter.
Om kattens mage trots diet inte blivit bättre inom en vecka bör man kontakta veterinär.
Låt inte katten gå för länge med kräkningar, diarré eller förstoppning - hör med veterinär om ett par dagar om Du misstänker att det kan vara något allvarligt.
Vid nedsatt njurfunktion fås en urinförgiftning med kräkningar och diarré. Den föregås ofta av en avmagring. Det ses speciellt på äldre kattor och är i regel obotligt.

(www.katter.nu)
En tidigare rumsren katt börjar plötsligt kissa (vanligast) eller bajsa utanför toalådan på olika platser i hemmet, till och med i sängarna. Det första man bör göra är att besöka vetrinären för att utesluta att katten lider av någon behandlingsbar vetrinärmedicinsk åkomma, till exempel olika urinvägsbesvär, diabetes, livmoderinflammation, förstoppning, diarre, tilltäppta analkörtlar eller mask, som gör att katten förlorar sin vanligen extrema renlighet.

Är orolig för min lille katt och vet inte riktigt vilken teori jag ska gå på i frågan. Frågar också folk om råd hela tiden för att försöka komma till ett beslut om hur jag ska göra med min katt eftersom han återkommande insjuknar i samma åkomma. Snälla svara på min enkät! Vad tycker du? Hur hade du gjort?

Inga kommentarer: