måndag 12 oktober 2009

Den oroliga fattiglappen...

Har på senaste tiden varit lite orolig för min ekonomi, vilket aldrig är roligt. Ekonomisk oro eller ovisshet är alltid stressande tycker jag. Dessutom bland den värsta stressfaktorn, för den överskuggar lätt allt annat i livet. Man är så himla beroende av pengar i dagens tillvaro att, ja, pengar är prio 1 för att livet ska flyta på.

Ibland undrar jag vart alla pengarna tar vägen, för jag tycker inte att jag spenderar särskilt mycket egentligen. Mitt shoppande har definitivt gått ner de senaste åren och det kan ibland gå väldigt lång tid mellan mina shoppingbegär. Så det är egentligen inget problem kan jag tycka. Så vad är det som äter upp mina pengar?...

Bilen: avbetalning, bensin, försäkring... Service och dylikt... Plus en liten lampa här, ett par vindrutetorkare där... Sååå dyrt!!! Skönt i alla fall att rekonden var en liten bonus på köpet!
Hyran: aldrig rolig, men ett måste för jag vill ju faktiskt ha ett tak över huvudet.
Mat: näe, där går det inte mycket pengar, för vi handlar nästan aldrig hem något. Alkohol har jag i princip slutat dricka också, så det kontot kan man säga = 0. Hm, visserligen köper jag kanske lunch lite för ofta, och godis gör att matkontot utökar också... Men det är ju inte såååå himla mycket ändå.
Sen var det CSN... Enormt lån som jag under studietiden inte oroade mig för eftersom jag inte ville ta ut någon oro i förskott. Men GRATTIS! Tiden för oro är INNE! Typ nästan 18 000 kr om året handlar det om!!! Herre min je, det är mycket pengar!
Pension: 300 kr
Kapitalsparande: 1 000 kr
Men sparande är ju faktiskt bra och pensionen är superviktig!
Försäkringar: hem, olycksfall, hund, katt
Sen är det fack- och a-kasseavgift, hyresgästföreningen, el, mobil (billig faktiskt), internet/tfn osv.
Djurmat, inte den billigaste heller, utan snarare tvärtom. Men det är en prioriterad utgift. Veterinärkostnader. Hundgrejer - det kan snabbt sluka enorma mängder, men vissa saker måste man ha. Som bajspåsar! Ok, det är den lilla delen, men ändå. Det är roligt att shoppa till min vovve!

Saker jag sparar in på: jag har ingen tidningsprenumeration, jag unnar mig sällan någonting lyxigt som spabehandlingar och massage, jag åker i princip aldrig på semester. Senast jag var utomlands var 2004, för Danmark och Norge räknas faktiskt inte. Vi har inte de senaste tekniska prylarna hemma. Jag går inte ut och festar var och varannan vecka. Vi har inte prioriterat snygga, matchande möbler hemma utan har fortfarande ett hopplock från våra två tidigare lägenheter. Jag undviker i möjligaste mån att gå till läkare när jag är sjuk och jag sjukanmäler mig inte, utan jobbar istället. Så himla sjuk är jag väl nästan aldrig så att jag inte kan gå till jobbet?...

Näe, usch... Ekonomiska bekymmer är otroligt jobbiga... Tänk den som vore ekonomiskt oberoende, det hade varit nåt det... Kanske skulle vinna på lotto eller nåt. Fast det är klart, det är även nånting jag sparar in på, för jag lägger i princip inga pengar på spel. Möjligen en trisslott nån gång om året. Än så länge ingen utdelning...

Jag tror inte att jag är ett fall för Lyxfällan även om det ibland känns så. Har du några råd om hur jag kan lägga min oro åt sidan så hojta till! Alla hjälpsamma tips mottages!

Inga kommentarer: