söndag 18 oktober 2009

Pengabekymmren

Har agerat på min fattigdom i helgen. I fredags var jag och sålde guld som jag ändå aldrig använder, det ligger bara i min låda och tar plats. 1400 kr. Lördag och söndag spenderade jag på loppis där jag sålde av grejer som jag nyligen har rensat ut ur min garderob samt lite annat smått och gott. Man har helt enkelt för mycket grejer. Efter utgifter för bordet, drygt 1200 kr i vinst. Mmm, det känns gött! Ska nog sälja grejer på loppis fler gånger. Alltså folk köper vad som helst bara det är tillräckligt billigt. Har till och med sålt gamla bh:ar!!! Trodde aldrig det skulle gå! Nä, hädanefter ska jag inte slänga och ge bort grejer i mängder som jag har alltid har gjort tidigare. Hädanefter ska jag istället samla på mig det som jag inte längre vill ha och sälja av det 1-2 gånger per år. Hihi, man blir helt medryckt när man säljer grejer så. Vill liksom börja hamstra hemma och sälja av allt som kan tänkas säljas. Visseligen är det ingen vinst i sig, för man får ju inte tillbaka det man en gång betalt för varan. Men istället för att samla på sig grejer i sina gömmor som man aldrig använder, så kan man lika bra göra sig av med dem på detta sätt och få igen i alla fall lite av köpekostnaden. Rekommenderas!

Det som förvånar mig är hur fräcka köparna kan vara, att inget pris är lågt nog. Säger man ett redan mycket lågt pris så ska dom pruta i alla fall och i princip förolämpa en för det skyhöga pris man just angivit. Tillslut är det som att man ändrar karaktär till en säljare på en turkist basar. Man säger att köparen rånar en med ett så lågt pris och gnabbas vidare om sådär 5-10 kr mer för varan. En mycket intressant process, som faktiskt är ganska rolig. För det mesta i alla fall. Det finns dom köpare som går över gränsen också, då man bara känner sig förolämpad och blir irriterad. Kanske är det just det loppiset jag och min syster var på i helgen som är så, jag vet inte, för jag säljer inte grejer på loppis var och varannan helg. Men oavsett, loppis är ett fenomen som är mycket speciellt där man kan både fynda och tjäna pengar.

Slutplädering. Min insats för min ekonomi är bara en liten prutt i sjön, det vet jag. En tillfällig lättnad, som jag visserligen ska försöka spara på som en liten säkerhetsbuffert. Men den känns bra, som att jag faktiskt kan göra något åt mitt ekonomiska trångmål om jag så skulle vilja och det skulle behövas eller till och med vara nödvändigt. Själva upplevelsen i sig, ja, den lämnar mig med en go känsla i magen trots att den tog i princip hela helgen i anspråk. Det finns en stämning i att gå på loppis, för det gillar jag att göra. Men jag har upptäckt att det också finns en alldeles speciell stämning i att stå och sälja på loppis och en gemytlighet mellan de olika säljarna trots att vi alla konkurrerar om samma köpare. Vissa köpare delar denna gemytlighet och det blir högt i tak helt enkelt. Sen sist men inte minst så känns det bra att jag kan göra något åt min ekonomiska situation när den, det vill säga jag, är i trångmål.

Inga kommentarer: