lördag 3 oktober 2009

Sorg, saknad, oro, rädsla

Detta är känslor som kan uppkomma när jag precis har läst ut en riktigt bra bok. Sorgen över att jag måste lämna den värld boken visade mig, saknaden av de känslor boken lyckades frambringa och oron över nästa läsäventyr. För jag vet vad jag hade, men inte vad jag kommer att få. Det blir liksom en sorts rädsla inom mig. En rädsla för att nästa bok inte kommer att fånga mig som den jag precis läst ut, att nästa bok kommer att lämna mig oberörd. Detta fasansfulla har hänt mig förut och det gör att läslusten temporärt försvinner. Och läslusten, är inte den det essentiella i själva läsandet som gör det hela mödan värt, det som får en att inte vilja lägga ner boken, utan bara läsa vidare? För jag bara MÅSTE veta vad som händer på nästa sida, och nästa, och nästa...

Mitt senaste läsäventyr lämnade mig berörd ända in i själen. Jag grät. Kan en bokupplevelse ge en bättre effekt än tårar? Boken jag läste var Flyga Drake av Khaled Hosseini. Den fångade mig, oh vad den fångade mig. Karaktärerna, händelserna, allt. Min nästa bok på listan, en bokklubbsbok, kändes svår att ta itu med. Det kändes nästan som om jag behövde vänta lite innan jag påbörjade den av vördnad för Flyga Drake och såklart, av oro för att den inte skulle beröra, fånga, uppsluka mig. Men ack, ibland är livet så givande, för min nästa bok att läsa är Sarahs Nyckel av Tatiana de Rosnay och 142 sidor in i boken så inser jag att, ja, jag är fast. Jag bara måste få veta vad som gömmer sig på nästa sida, och nästa, och nästa! Det är karaktärerna, händelserna, allt! Så härligt, så underbart, ännu ett läsäventyr att minnas!!!

Mina sista ord i detta ämne, läs, läs, läs och var öppen för nya äventyr. Men, kom ihåg de gamla äventyren och låt dem följa dig i ditt hjärta och värma din själ så här i den begynnande hösten.
/Läslysten!


http://www.bokus.com/b/9789170017032.html?pt=search_result&search_term=flyga%20drake


http://www.bokus.com/b/9789170281877.html?pt=search_result&search_term=SARAHS%20NYCKEL

Inga kommentarer: