onsdag 10 juli 2013

Alla har en historia

Alla människor har en historia. Har du tänkt på det? Alla har sin egen unika ryggsäck med sig fylld av erfarenheter och upplevelser.

Idag mötte jag en gammal man från Afghanistan när jag väntade på bussen. Alla bänkar var fulla utom där han satt och han visade att där fick jag gärna sitta. Vi pratade bara några minuter, men på den korta stunden bjöd han in mig i sitt liv. Han var glad och pratsam, klädd i traditionella kläder och hade inte många tänder kvar i munnen.

Vi pratade om att han har bott här i 13 år och att han trivs. Förutom att det är för långa vintrar och för korta somrar, och att somrarna inte är så himla mycket sommar med. Det kan jag ju hålla med om. Hans ben mådde bättre i varmare väder. Han sa att han aldrig kunnat lära sig språket. Inte för att han inte försökt, utan snarare för att han tyckte det var för svårt. Han glömde hela tiden bort det han lärt sig. Men, han klarade sig bra ändå med engelskan så det gick ingen nöd på honom.

Strax kom min buss och vi sa hejdå. Jag gick därifrån med ett leende på läpparna, för det var härligt att dela en liten pratstund med en främling.

Inga kommentarer: