måndag 8 juli 2013

Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman

En bokklubbsbok som jag inte såg fram emot att läsa. Tycker den ser trist ut och tyckte inte att texten på baksidan lockade något särskilt. Boken handlar om Lillemor och Babba och deras lite ovanliga relation, eller kanske bör jag säga samarbete. Egentligen vill jag inte gå in för djupt på den biten, det är bättre att läsa sig till det själv. Boken börjar i alla fall med att Lillemor, som är en känd, svensk författare, får läsa ett manus från sin förläggare som handlar om henne själv.

Något jag vill säga är att jag blev positivt överraskad av boken, för jag gillade den! Det blir nog så att man tar nåns parti när man läser och jag för min del tog Lillemors parti, jag gillade henne bäst och tyckte att Babba var manipulativ och besatt, även om hon var en intressant karaktär. Min kära vän S tog Babbas parti istället. Var talangen fanns uppfattade vi också på olika sätt. Läs boken, så förstår du vad jag menar.

Det är det som är så himla intressant med att vara med i en bokklubb och få möjligheten att diskutera det man har läst! För då inser man att man kan läsa in och tolka texten på helt olika sätt, trots att det är exakt samma ord man har läst. Mycket spännande!

Inga kommentarer: