torsdag 11 juli 2013

Den sista goda människan av A.J. Kazinski

Redan från första sidan har denna kriminalroman fångat mig i ett nät av spänning, en spänning som inte släpper tagen förrän vid upplösningen i de sista två kapitlen. Boken håller verkligen, hela vägen hem. Utmärkt sommarbok! Jag har till och med läst den gåendes för att jag bara var tvungen att läsa ut kapitlet innan jag kom till jobbet. På tal om kapitel så är det korta, intensiva kapitel i boken. Perfekt för en pendlare som jag!

Boken handlar om Niels Bentzon, polis i Köpenhamn, och Hannah Lund, astrofysiker. Niels har fått i uppdrag att varna människor som är goda för att de eventuellt är i fara. Uppdraget är inte seriöst från chefen, utan mest ett sätt att få Niels ur vägen eftersom han anses vara obalanserad och manodepressiv. Larmet kom via Interpol från Tommaso di Barbara, polis i Venedig. Han har uppmärksammat att goda människor blir mördade runt om i världen och att de har en mystisk tatuering på ryggen då de dör. Inga spår finns efter mördaren. När Niels tar sig an uppdraget tar han det inte själv på allvar heller, men ganska snart inser han att det är substans i hans uppdrag och börjar forska djupare i det hela. I sitt sökande efter goda människor snubblar han över kvinnan som blir hans medhjälpare, Hannah, en före detta forskare på Niels Bohr-institutet med en fantastisk förmåga att upptäcka mönster i tillvaron. Jakten på goda människor som riskerar att vara den som ska bli mördad leder Niels och Hannah i en riktning som de inte alls förväntade sig.

Hela historien och upplägget är väl uppbyggt och förankrat tycker jag. Boken känns realistisk när jag läser den, vilket gör hela upplevelsen så mycket bättre! Den här läsupplevelsen har medfört en önskan om att läsa fler böcker av denna författarduo som kallar sig A.J. Kazinski. Love it, love it, love it!

Inga kommentarer: