lördag 22 februari 2014

Rosornas arv av Leila Meacham

Ännu ett fynd i bokhyllorna på jobbet. En riktig tegelsten som fångade mig genom texten på baksidan "en episk kärleksroman i samma tradition som Borta med vinden och Törnfåglarna". Vem kan motstå det? Inte jag.

Det tog en liten stund för mig att komma in i historien ordentligt. Och till en början bävade jag för att jag nu måste traggla mig igenom en pocketbok med liten och väldigt mycket text på 564 sidor. Men sedan kom boken igång och tragedierna staplades på varandra. Jag kunde ju inte annat än att fortsätta läsa och hoppas på att kärleken skulle hitta vägen tillslut.

Boken handlar om tre familjer från Europa som har bosatt sig i Howbutker, Texas och startat olika familjeföretag. Familjen Toliver är bomullsodlare, familjen Warwick är skogsbrukare och familjen DuMont sysslar med mode. Framförallt handlar den om en viss generation (Mary och Miles Toliver, Percy Warwick och Ollie DuMont) och hur deras liv och val i livet påverkar flera generationer framåt. Eller egentligen startar det väl vid Marys och Miles pappas testamente. Den handlar om kärlek som inte har fått blomma, om missförstånd och omständigheter som lett personerna från kärleken istället för mot den. Det handlar också om Toliverförbannelsen, som gör att det endast är en Toliverarvinge som överlever.

Jag tyckte att boken var bra. Olycklig kärlek, hjärta, smärta och sånt där, det gör ju alltid att klumpen i halsen ger sig tillkänna. Sen finns det vissa bitar i historien som jag tycker fattas. Trådar som inte leder någonstans. Där jag vill veta vad som hände sen, men inte får något svar. På det stora hela så tycker jag ändå att den var den väl värd att läsa. Jag ska nu ställa tillbaka den i bokhyllan på jobbet så att någon annan kan få leva sig in i världen Leila Meacham bygger upp.

Inga kommentarer: