tisdag 18 februari 2014

Udda av Sara Lövestam

Ännu en bok som jag inte kunde släppa skriven av Sara Lövestam. Jag kanske ska börja från början. Efter att ha läst I havet finns så många stora fiskar så fick jag upp ögonen för Sara Lövestam som författare. En dag när jag var på jobbet och gick förbi bokhyllan där man kan lämna och ta böcker såg jag en bok som lyste rött och där det stod Sara Lövestam med stora, vita bokstäver på ryggen. Jag tvärnitade och grabbade åt mig boken kvickast möjligt. Boken hette Udda och är Sara Lövestams debutroman. Spännande, tänkte jag!

Och ja, det var den! Spännande! Relationerna, känslorna, uttrycken, den rappa dialogen, hur allting knyts samman. Hur det som i andras ögon inte är vackert för vissa kan vara det vackraste som finns. Hur kärleken finns där man minst anar det.

Udda handlar framförallt om tre personer; Martin som alltid har känt en dragning till "ofullständiga" människokroppar, Paula som alltid har känt sig udda och därför med flit har stängt ute möjligheten till nära, mänskliga relationer, och Lelle, en mycket frispråkig lärare som talar innan hon tänker, är öppet lesbisk och har en oförmåga att befinna sig i långvariga förhållanden.

Martin och Lelle är bästa kompisar. Paula har noll och ett halvt ben och ett asymmetriskt ansikte som fångar Martin från första stund. Paula och Lelle däremot kan knappt vara i samma rum utan att komma i klinch. Genom att de tre möts tar deras liv en oförutsedd vändning som ingen av dem hade väntat sig.

Jag gillar den smarta dialogen, som är rakt på sak och inte väjer undan. Jag gillar hur relationerna knyts samman och hur vissa frågor får svar som bara läsaren vet om och andra svar inkluderar karaktärerna i boken. Det fick mig att tänka vidare. Och så gillar jag att det är en bok skriven om det som är udda och att den visar att även om man ser annorlunda ut eller har andra preferenser än de flesta så är vi alla till syvendes och sist i grund och botten bara helt vanliga människor. Och vi är vackra och härliga precis som vi är.

Inga kommentarer: