måndag 31 mars 2014

Ta hand om min mor av Kyung-Sook Shin

Boken handlar om en familj i Sydkorea där mamman, som då är gammal, inte hinner med pappan in på tåget innan dörrarna stängs. Pappan åker med nästa tåg tillbaka till stationen, men då är mamman borta. Familjen letar febrilt efter mamman. Ibland är det någon som säger att de har sett en kvinna som liknar mamman, men när de åker dit är hon inte längre kvar.

Bokens är indelad i delar som utgår från olika medlemmar i familjen och tillsammans väver historierna en bild av hur livets gång har sett ut för familjen och deras bilder av mamman skapar en sammansatt människa, ur de olika perspektiven. Det börjar med dottern, författaren, sedan är det den högt vördade äldste sonen. Efter det kommer historien ur pappans/makens perspektiv och den yngsta dotterns berättelse. Den sista delen är skriven ur mammans synvinkel. Epilogen avslutar och åter är den författande dotterns röst som boken började med.

Jag tyckte den var lite jobbig att komma in i eftersom den är skriven som att det är läsaren som är subjektet. Exempelvis från första sidan: När du skriver att din mamma är född den... Tillslut vande jag mig dock och texten flöt på. Jag tycker om hur historierna ur de olika perspektiven vävs samman och skapar en flerdimensionell bild av tidens gång, samt familjens och individernas upplevelser av mamman. Man får veta saker om henne som man verkligen inte hade förväntat sig.

Jag tycker inte riktigt att jag fick svar på alla mina frågor. Och kanske är det det som är poängen med boken, ibland får man helt enkelt inte alla svar. Men jag hade ändå gärna velat veta mer. Min inneboende nyfikenhet kanske?

Inga kommentarer: