torsdag 17 april 2014

Alla bäckar små

Är det fler än jag som oroar sig något inför den kommande pensionen, trots att många arbetande år fortfarande kvarstår? Mitt privata pensionssparande är inte mer än 300 kronor i månaden. Samtidigt känner jag inte att jag för närvarande kan låsa upp mer pengar i den typen av sparande heller.

Min idé inför en något mer ekonomiskt tryggad framtid kom till mig en dag. Den är enkel och märks inte så mycket i plånboken faktiskt. Jag skapade ett sparkonto hos min bank där jag i en viss tid inte kan röra pengarna som står där. Detta genererar en något högre ränta. När pengarna på mina andra konton blir ojämna, efter att räkningarna är betalda eller jag har handlat något, överför jag det ojämna 10-talet kronor till mitt småsparande. Exempelvis om jag har 1 573 kronor på ett annat konto, så överför jag 73 kronor till mitt småsparande.

Det här sättet är inte ett snabbt sparande som växer massor bara genom att det finns där. Det är istället ett sparande som över tid ger resultat, utan att jag märker av det så mycket. Sakta men säkert samlar sig pengarna på hög. Jag har nog sparat i 1 till 1,5 år och har nu strax under 4 200 kronor sparade. Men, jag har ju många år på mig.

Det jag tycker är bra med mitt sparande är att jag inte har låst mig vid någon fast summa per månad, utan själv väljer när och hur mycket jag sparar. Vissa månader då pengarna tryter sparar jag ingenting alls. Vissa månader sparar jag en gång, när räkningarna är betalda. Om jag tycker att ekonomin tillåter det, händer det också att jag sparar under månadens gång en eller flera gånger.

Känner mig lite stolt över mig själv när jag ser att summan på mitt sparkonto växer och det ger trygghet också, att veta att det finns pengar där.

Inga kommentarer: