onsdag 9 april 2014

Tiderna förändras

I sommar har vi tänkt att vi ska bege oss på den bröllopsresa vi inte kom iväg på när vi gifte oss. Vi ska bara boka den också...

En förutsättning för att åka är ju att ha ett giltigt pass. Mitt pass gick ut för ett par år sedan och makens förra året tror jag det var. Eller om det är i år. I alla fall så var vi tvungna att skaffa ett. Tänkte att det var lika bra att skaffa ett till Modig också, utifall att.

Det första hindret var ju att ta sig dit allihop när det faktiskt var öppet. Misslyckades första gången då vi åkte dit en lördag och dom precis hade stängt. Attans! Men, häromdagen lyckades vi! Det var bara 5 nummer före oss och vi behövde faktiskt inte vänta särskilt länge. När vi kom fram så tog det inte heller lång tid. Hela processen är betydligt effektiviserad sedan jag sist skaffade pass i början av 2000-talet. Fotot tas i en maskin, man skriver på genom att skriva med en datapenna på en skrivyta och plupps så har underskriften hamnat i det blivande passet. Man får se hur det kommer att se ut redan på plats. Det är ju inte direkt några vackra foton som tas, men jag tänker att det inte är så himla många som kommer att titta på det så det spelar ju mindre roll. Sen innan vi gick så informerades vi om att passet är klart inom 4-5 arbetsdagar. What?! Så snart?!

Efter den nya upplevelsen av att införskaffa pass så kan jag inte låta bli att jämföra med min förra upplevelse för över 10 år sedan. På den tiden var processen inte datoriserad. Man fick ha med sitt eget foto, passet räckte i 10 år, man skulle mätas och sen har jag för mig att det tog minst 3 veckor innan passet var färdigt att hämtas. På grund av den upplevelsen har jag känt mig lite stressad över att jag inte har fixat passet tidigare. Det hade jag ju inte behövt vara.

Jag är imponerad av smidigheten när man skaffar pass idag. Det är helt i linje med den tekniska utvecklingen som vi har. Nästa steg är väl att inte behöva bära runt på ett pass alls, men där är vi inte än.

Införskaffandet av pass har medfört att diskussionen om vart vi ska åka har blommat upp igen. Nu lutar det åt att vi åker till Malta.

Inga kommentarer: