tisdag 5 juli 2011

Apotek till höger och vänster

Sedan apoteken slutade att ingå i statens monopolverksamhet har mycket hänt på den marknaden och det känns som om det har blivit både positiva och negativa efterverkningar av det beslutet. Olika apotek poppar upp här och där, lite överallt faktiskt. Det går till och med till sådan överdrift att flera olika sorters apotek ligger bara några steg från varandra på gatan eller i köpcenter. Det måste helt enkelt vara en väldigt lukrativ bransch att ge sig in på eftersom de är så många. Någon gång måste väl bubblan spricka? Eller är vi så beroende av vad de säljer att alla går med bra vinst?

Det känns också som om företagen försöker utröna vad folket tycker om det här nya apotekssystemet, för jag vet inte hur många undersökningar jag har varit med i som fokuserade på apotek, vilka företagsnamn i branschen som jag känner till och vad jag tycker om de olika apoteken.

Positivt med att apoteken är fria är såklart att de finns typ överallt! Behöver man något därifrån så är det helt klart lätt att få tag på.

Negativt tycker jag är att kompetensen verkar vara sämre hos personalen. Jag är dessutom helt säker på att priserna inte kommer att gå ner, som det pratades så mycket om att de skulle göra innan monopolet släpptes. Innan hade jag medlemskort hos apoteket. Det är ju ingen idé nu längre när alla har sina egna kundklubbar. Då hade jag fått ha hur många kort som helst! Nej, ett kundklubbssystem för alla apotek hade varit toppen (typ som Med Mera-kortet), men de vill väl inte samarbeta på det sättet kan jag tänka.

Själv har jag fortfarande ett apotek som jag föredrar, som har de märken på hygienvaror som jag gillar och som (enligt mig) har behållit kompetent personal. Personal som går att fråga om råd och som jag känner att jag kan lita på när jag gör så.

Sen finns det ju apotek på nätet också. Det har jag aldrig testat, även om jag har funderat på det många gånger. Det hade varit väldigt bekvämt att bara gå in och klicka i de varor som jag vill ha och sedan få dem levererade till dörren, eller i alla fall till mitt postutlämningsställe här i närheten. Mediciner, hm, det hade jag nog dragit mig för att beställa på nätet. Jag har dock tur, för jag använder inga receptbelagda mediciner, så personligen berör just den frågan inte mig så mycket. Däremot föredrar jag att handla vissa hygienartiklar och receptfria läkemedel hos apoteken och sånt hade jag inte haft några problem med att beställa över nätet, för då vet jag redan vad jag är ute efter och med andra ord vad jag får. Skulle jag beställa receptbelagda mediciner på nätet hade jag absolut velat att det vore ett välkänt företag som jag känner att jag kan lita på. Jag hade aldrig beställt sånt hur som helst och precis som allt annat på nätet är det en djungel därute. Man kan behöva all hjälp man kan få med att navigera sig till ett pålitligt ställe och få tips och råd om vad man bör tänka på.

Jag är helt klart tudelad i min åsikt kring monopolets bortgång i apoteksbranschen, men något mer lutande åt det negativa hållet. Det är väl så att jag gillar det när det passar enklast in och underlättar för mig i min vardag, men inte annars.

3 kommentarer:

Ylva sa...

Tacka vet jag de gamla vanliga hederliga apoteken som alltid har funnits. Där känner man sig trygg tycker jag :)

Sara sa...

Det är också mina favoriter! :)

Anonym sa...

Det nya är ett jävla skit!