onsdag 13 juli 2011

Byta bank

Idag har jag tagit steget fullt ut. Efter 14 år med samma bank har jag nu skaffat konton hos en konkurrent. Det är väl inte det att jag direkt är missnöjd med min bank, men jag är inte nöjd heller.

I min nya bank, Handelsbanken, har de vissa grejer som jag tycker är schyssta bara, såsom en mobilapp så att jag kan överföra pengar mellan mina konton utan att behöva ringa telefonbanken. Jag kommer att få bonus när jag handlar med mitt kort som hamnar i nån fond. Plus att jag alltid har tyckt att Handelsbanken har känts som en trygg och rejäl bank. Hade dem ett tag när jag växte upp. Dessutom har de kontor typ överallt.

Sen, när allt med banken är ordnat och sambon har börjat sitt nya jobb och fått sin första lön, då ska vi komma igång med vårt hussparande på riktigt! Ska bli spännande! Hoppas att vi kan spara mycket pengar, snabbt så att vi kan köpa nåt eget inom ett par år! En storvinst nånstans ifrån hade ju inte heller suttit helt fel! Det är nu Postkodslotteriet ska ringa på!

Skämt åsido, vad man ska göra med sina pengar för att maximera sitt sparande är en djungel som inte alls är rolig att utforska. Jag är dessutom feg med mina hårt förtjänade stålar och vill inte riskera att förlora dem, därför kommer jag nog att pusha för lågriskvalen. Än har vi inte helt slutfört diskussionen kring vad vi ska göra. Men jag känner mig i alla fall glad för att jag har genomfört något jag har tänkt på länge - att byta bank!

3 kommentarer:

anne sa...

Att få ihop pengar till sin första kontantinsats på hus är inte helt enkelt, om man då inte får en vinst eller lyckas ärva något. Lycka till med ert sparande, är man enveten nog så kan det gå hyfsat snabbt.

Sara sa...

Tack! Lite lyckönskande känns faktiskt välbehövt i det här läget. Snart 33 bast och har inga besparingar att tala om. Inte så välplanerat faktiskt, vilket är konstigt eftersom jag är en välplanerad person överlag. Borde vid det här laget ha ett rejält litet nest egg undangömt nånstans, men icke. Det man inte gjorde igår får man göra idag som man säger. :/

Nina sa...

Ett förslag är att investera pengarna i din förra post "Idéer och gemensamma projekt". Visst finns det en risk även där, men tror ni starkt på idéerna, kör hårt. De flesta som är med i TV-programmet där man söker investerare har tidigare inte haft så mycket pengar utan arbetat hårt och satt in vinsten i bolaget för att få företaget att växa.