torsdag 17 november 2011

Dödssynden av Harper Lee

Den här månadens bokklubbsbok, med originaltiteln To kill a mockingbird, är en bok som jag har känt till sedan länge genom just originaltiteln. Mer har jag inte vetat om den, men som den klassiker den är har jag velat läsa den. Nu är det gjort! Även om jag var ute i sista minuten som vanligt.


Boken utspelar sig i mitten av 30-talet i södra USA och handlar om den rasuppdelning mellan svarta och vita som för de flesta tedde sig fullt naturlig. Hela handlingen utspelar sig genom flickan Scouts ögon och upplevelser under ett par års tid. Scout är en lillgammal, pojkflicka kan man väl säga, som upptäcker människors lika värde och det kvinnliga livets tjusning genom de händelser som följer i samband med att hennes pappa försvarar den svarte mannen Tom Robinson som oskyldigt anklagats för våldtäkt av en vit flicka med white trash-bakgrund.


Jag tyckte mycket om boken och det var intressant hur man närmade sig kärnan i budskapet genom att börja i periferin och egentligen aldrig skriva läsaren på näsan med det. Budskapet är liksom genomgående underliggande genom hela boken och man får en känsla av det. Mycket subtilt, men effektivt. En bok jag varmt rekommenderar.


Published with Blogger-droid v2.0.1

Inga kommentarer: