söndag 2 januari 2011

Nytt år, nya föresatser

2011 har anlänt med en hel hop nya förhoppningar inför året...

Dels vill jag försöka gå ner i vikt, komma i form, bli nyttigare - allt i syftet att må bättre med mig själv och att slippa köpa allt större storlekar på mina kläder. Detta är garanterat något jag delar med en större del av västvärldens befolkning som drivs av mediabilden av hur man bör se ut för att vara attraktiv för sin omvärld. Och ja, jag har också stupat i den fallgropen.

En annan dröm som jag har velat uppnå är att bli gravid, att bli mamma. Jag vet att detta går emot min första förhoppning, men det är ju faktiskt bra att vara i form när man är gravid också. Jag har velat ha barn så länge jag kan minnas. Nu äntligen finns möjligheten, för min sambo tycker äntligen att det hade varit ok om jag blev gravid! Jag längtar, vill det så gärna. Sist jag passade systersonen över helgen kände jag så starkt att det är detta jag är menad att göra, att vara mamma. Det känns så himla rätt och livet får en helt annan mening. Vardagliga sysslor inger en annan, positiv känsla i mig. Åren går och går, alldeles för fort. Håller tummarna för att det ska ta nu, snart, helst nu. Det är jobbigt att gå och vänta på att något ska hända. Hur länge ska man vänta förresten innan man kollar upp om något inte stämmer? Man vet ju aldrig? Och man blir ju inte direkt yngre med åren som går heller.

Jag och sambon är sugna på att flytta också. Helst till ett hus, men det känns ekonomiskt oöverkomligt tyvärr. Vi sparar dock till insatsen sedan ca ett halvår tillbaka, men det går ju väääldigt långsamt... Tänk om man hade varit lite smartare när man var yngre och börjat spara redan då? Det hade varit toppen! Men, här finns ingen buffert eller några besparing att ta kulorna från tyvärr. Inget litet, undanstoppat kapital att ta till och inga rika föräldrar att vända sig till heller.

Min sambo vill resa någonstans när han är klar med sina studier, vilket han blir till sommaren om allt går enligt planerna. För att klara det får jag nog ta lite av sparandet till huset tyvärr, men det kan det kanske vara värt. Vi tar oss sällan råd till resor eller extravaganser, så vi hade behövt prioritera oss själva lite också.

Sen skulle jag gärna vilja gifta mig också. Vi har pratat lite om det. Mer sista tiden pga ett mysigt bröllop vi var på häromdagen. Tyvärr kostar bröllop massor med pengar om man inte gör det hela lite mindre traditionellt. Grejen är den att jag gärna skulle vilja vara gift innan vi får barn. Det kanske låter töntigt, men jag tycker det känns fint. Diskussionerna är än så länge bara i startgroparna, så vi får se vad som händer. Antagligen ingenting under 2011, men man vet ju aldrig.

Ja, det är inga billiga förhoppningar jag har inför mitt år 2011. Därför önskar jag mig också en rejäl lotterivinst som kan hjälpa mig på vägen. För just nu känns livet ganska slitsamt ekonomiskt sätt. Allting kostar pengar, mycket pengar. Det är problemet, jag vill så mycket men har inte resurser att genomföra det... Vad kan jag göra för att hjälpa mig själv i denna ekonomiskt prekära situation? Alla bra förslag mottages!

Inga kommentarer: