fredag 14 januari 2011

Bloggidé, fortsättningen...

Idag har jag funderat mer på det här med att jag eventuellt vill skriva en blogg till, en som jag kan ha lite mer som ett extrajobb. Poängen med det hela är just att jag får skriva, men att jag samtidigt får betalt för det. Om du har läst mitt inlägg Nytt år, nya föresatser så vet du att jag har ganska mycket jag vill göra och att det mesta kostar rätt mycket. Eftersom chansen att jag vinner på lotto är ganska liten så hade ju detta varit ett alternativ till lottköp. Frågan är om jag har det i mig att kunna bedriva en blogg framgångsrikt, dvs så att jag i alla fall kan tjäna lagom mycket extrapengar på det hela? Hur mycket nu lagom mycket är förstås, det kan ju diskuteras. Därför har jag under dagen gjort lite research på det hela och läst lite andra bloggar. Tydligen har både Metro och Aftonbladet så att man kan blogga och få betalt för det (finns säkert på fler ställen också), kruxet är dock att det måste bli rejält många sidvisningar om man ska få någonting för det.

Jag har också frågat andra om råd för att höra vad de tycker. Svärmor sa att jag väl hade mycket nog som det är i min vardag med jobb, hund och min relation med hennes son. Mamma sa något i stil med att det var ju inte mycket man fick på Metrobloggen och hinner jag med det. Min kompis sa klart du ska göra det om du har en idé om vad du ska skriva om! Går det inte så går det inte. Hon har ju rätt. Sambon, som länge har sagt att jag borde försöka tjäna pengar på internet genom mitt skrivande tyckte ungefär som mamma, han tycker det är bättre att jag säljer mina texter till sidor på internet, exempelvis bloggare som inte själva hinner med att uppdatera sina sidor hela tiden. Dessa skrivjobb verkar dock vara svåra att finna. Sökte två idag, med vet ju inte hur responsen kommer att bli eller om jag kommer att få någon respons. Jag känner att det är upp till mig om någonting ska hända eftersom jag aldrig har fått något gratis här i livet, utan har fått jobba mig till det jag har.

Jag brukar inte läsa bloggar, men jag tänkte att jag borde väl se hur andra skriver för att förvissa mig om jag har någon möjlighet att få till något som andra kan tycka är läsvärt (för de bloggar jag skriver just nu är inte särskilt välbesökta tyvärr). En blogg som min kompis rekommenderade mig att läsa var Confessions of a Dizzy Blonde som hennes kompis i LA skriver. Den tjejen skriver väldigt långa inlägg i sin blogg, den kändes seriös och bra. Sen var jag in och kollade på några kändisbloggar och några vanliga bloggar men då blev jag faktiskt besviken. Flera bloggar var rätt oseriösa (enligt min obildade mening), typ bara några textrader och nån bild. Är inte poängen med att blogga att man faktiskt skriver något? Jag kanske har fått det hela om bakfoten eftersom jag egentligen inte alls är särskilt bevandrad i bloggvärlden?

Det hade ju faktiskt varit helt underbart om jag hade kunnat tjäna pengar på att göra någonting jag älskar, samtidigt som jag inte behöver lämna hemmet för att göra det! Ja, det får nog bli slutklämmen, för nu har sambon lagat färdigt maten och paxat datorn när han äter. Så jag får väl avrunda här med att tankarna på att starta en ny blogg, eller att kunna använda mitt skrivande som ett extrajobb på något sätt, starkt lever vidare. Inget är bestämt än. Alla tips, råd och tankar är välkomna!

2 kommentarer:

Petter - tjäna pengar sa...

Jag tjänar pengar på att skriva på internet. Kika gärna in på min blogg http://tjanaprngarpainternet.net så kan du få bra information om hur du går tillväga.

Petter

Sara sa...

Tack för tipset Petter! Jag ska definitivt kolla in din blogg!
/Sara