måndag 3 januari 2011

Tidseffektivist

Ja, det stämmer. Nu är det konstaterat, jag är både nyfiken (http://nyfikenienstrut.blogspot.com/2007_06_01_archive.html) och en tidseffektivist. Vad är då en tidseffektivist, kanske du undrar. Det ska jag tala om för dig. En tidseffektivist är en sådan person som gärna vill utföra så många saker som möjligt på en och samma gång. Om man ändå ska göra någonting så passar man på att få andra saker gjorda som ändå är på vägen så att säga. Det fungerar som en "slå två (men helst fler) flugor i en smäll-princip". Man organiserar sitt liv så att det ska fungera som en klocka - sen är det klart att det finns olika faktorer som stör tidseffektivisten, såsom andra människor som helt enkelt inte inser det tidseffektiva i den planering som tidseffektivisten har lagt fram. Dessa människor infekterar processen och kan skapa irritation i de annars så effektiva kugghjulen.

Tidseffektivisten analyserar sin vardag och identifierar smidiga sätt att hantera den på bästa sätt, vilka genvägar som fungerar, vilka hinder som behöver kringgås. Hon ser möjligheterna. Multitasking är ett annat sätt att beskriva denna ytterst kvinnliga förmåga, om man nu får uttrycka det så. Tidseffektivisten använder båda händerna samtidigt och helst båda hjärnhalvorna. Dricker kaffe eller te med ena handen, medan den andra skriver och ögat läser, äter framför jobbdatorn och pratar samtidigt i telefonen. Ja, hur ska jag kunna vara mer tydlig? Förstår du?

Är det hälsosamt att vara en utpräglad tidseffektivist? Det tål att tänkas på, men nej, inte egentligen. Risken är nog ganska stor att det leder till stress. Det är dock ytterst effektivt för att få mycket gjort samtidigt. Jag tror ofta att andra personerns ineffektivitet kan trigga stressresponser, samt tillfällen då tidseffektivisten missar att vara effektiv på grund av till exempel glömska. Det är svårt att sluta vara en tidseffektivist också, för det är så inrotat i ryggmärgen. Hjärnan vill hitta de korta, mest effektiva vägarna till att nå en lösning på problem, hur små de än månde vara.

Personligen försöker jag minska mitt beroende av att vara tidseffektiv. Det är inte alltid så lätt, men det går att åstadkomma åtminstone förbättringar på området har jag märkt. Det gäller att skapa balans, nå det svenska ordet lagom så att säga. Jag behöver inte gräma mig om jag missar ett tillfälle att vara tidseffektiv och jag kan heller inte styra över andras sätt att hantera sin tidseffektivitet. Jag jobbar vidare med mig själv och lär mig förhoppningsvis hantera tidseffektivisten i min personlighet så att den endast fungerar till min fördel.

Inga kommentarer: