måndag 5 november 2012

Barnmat - köpa eller inte?

Modig är nu 6,5 månad ungefär och ska ha mer och mer mat i takt med att amningen så smått avtar. Såklart ställer jag mig samma fråga som säkert alla andra mammor gör. Ska jag köpa barnmat eller göra egen. Mitt svar till mig själv har varit självklart hela tiden. Jag ska jag göra egen mat! Så det har jag gjort. Jag tycker inte att det är svårt och det tar inte så himla mycket tid. Det är bara att koka lite grejer i en kastrull tills det är mjukt och sen grabba stavmixern i högsta hugg. Snipp snapp snut så kom det puré ut! Det svåra är snarare att variera, tycker jag. Ibland blir det liksom idétorka och så kanske vi inte har så mycket olika grejer hemma heller.

Kommer ihåg innan Modig föddes att en fråga ställdes på facebook om huruvida man skulle använda färska grönsaker eller ej när man gör egna puréer. Jag svarade att jag nog allra helst skulle använda färska råvaror. Jag har dock upptäckt att frysta grönsaker, såsom ärtor, majs och broccoli är mycket enkla att använda från frysen. Det har vi ju hemma hela tiden också.

Vår nya stavmixer.
Kostade 399 kr på MediaMarkt.
Det svåra med att få in rutiner på att ge matmål är när man är iväg nånstans. Amningen är så himla lätt att ta till. Snabbt, enkelt, inget kladd. Då har jag funderat på det här med köpt mat. Har ju fått en massa rabattkuponger på sånt, så jag tänkte att det ju kan vara lätt att ha med när man är iväg på nåt. Testade en burk från Semper i förra veckan. Nån couscous med kyckling. Maten jag gör själv är ju god. Nu var inte den köpta maten direkt äcklig, men det var ju ingen smaksensation heller, den smakade mest tomat. Det var som att äta skolmat igen...

När jag och Modig var bortresta några dagar häromveckan hade jag för lite grötpulver med mig. Köpte då en burk med grötpuré från Semper. Den klarade jag dock inte av att ge till Modig! Den stank, på riktigt! Usch! Och smakade fruktansvärt! Nej, den kommer jag INTE att köpa igen. Slängde bort hela burken. Om det vanliga pulvret är slut nån gång blir det vanlig, mixad havregrynsgröt istället. Mycket godare.

Då gillar jag såna smoothies för barn bättre. Lätt att använda och de smakar inte illa. Mitt motto är att det jag stoppar i Modig ska jag inte ha nåt emot att stoppa i mig själv heller. Tycker det är en ganska bra policy för hans mat. Ibland kommer jag nog att använda mig av färdigmat, speciellt fruktpuréer och sånt. Men jag kommer framförallt att satsa på att göra så mycket som möjligt själv. Nu när vi har köpt en mer välfungerande stavmixer är det dessutom ändå roligare!

Inga kommentarer: