torsdag 15 november 2012

Det bästa av allt av Rona Jaffe

Har äntligen läst ut månadens bokklubbsbok. En bok om unga kvinnor på 50-talet, skriven på 50-talet. Det var faktiskt det som var hela grejen med boken, att så att säga få en autentisk bild av hur livet faktiskt såg ut för kvinnor på den tiden. Jag blev dock besviken och hade väntat mig mer. Hade den varit skriven idag hade jag inte direkt tyckt att den var värd min tid.

Det jag förvånades över var den enorma mängd alkohol som folk hällde i sig! Var det verkligen så? Var och varannan dag söps det efter jobbet. Inga lätta drycker heller, utan starksprit, för det mesta whisky. Sen såklart, med dagens rökförbud på allmänna platser och rökningen som generellt har minskat (känns det som i alla fall) så blossas det ju hejvilt till höger och vänster. Livet för en ung kvinna i 50-talets USA verkar i princip ha gått ut på att gifta sig. För giftermålet gav man upp alla egna ambitioner och ägnade sig helt åt sin man och sin familj. Kvinnorna var naiva och trodde att männen de hade en längre relation med ämnade gifta sig med dem och de var blåögda för alla insinuationer om motsatsen.

På bokklubben diskuterades det en avsaknad av djup i boken. Vi hade velat läsa mer om relationerna, att de skulle utforskas ordentligt. Jag tänker att kanske är det ett modernt sätt att se på boken. Idag ska alla relationer vändas och vridas. Jag tror att vi tänker på ett annat sätt kanske? Boken som var en sån succé då den publicerades kanske ger en bra bild av hur tankegångarna gick på den tiden? Inte vet jag, jag svamlar.

Det som var hemskt att läsa om var hur männen bara tog för sig. Tafsade på kvinnor och hade sig hur som helst. Ingen sa nånting, kvinnorna hade bara att utstå och hålla tyst verkar det som. Totalt maktlösa gentemot männen i arbetslivets högre positioner. Usch! Tyckte inte om slutet heller. Men kanske ger det en bild av att vi män och kvinnor faktiskt har väldigt svårt att förstå varandra och varför vi gör som vi gör. Jag tycker också det visar mannens brist på äkta engagemang trots att de bedyrat sin kärlek till kvinnan ifråga. Det beskriver männen som utnyttjare och kvinnan som offer.

Inga kommentarer: