torsdag 20 oktober 2011

Boendefrågan

Sambon och jag har beslutat oss för att flytta till något eget innan bebisen kommer. Vi har dock inte hunnit spara ihop särskilt mycket under de månader vi har bott på vår ovanvåning. I början hade vi fortfarande kostnader för lägenhet, bredband och el från den gamla lägenheten, plus att jag passade på att betala av det sista på mitt billån. Sambon hade dessutom ingen inkomst under hela sommaren, utan får sin första lön nu i oktober. Jag hann spara 2 månader, sen blev jag sjuk och inkomsten minskade. Det vill säga, jag har inte kunnat spara någonting förra månaden och vet inte hur det ser ut den här månaden heller. På grund av alla dessa faktorer har vi börjat fundera på att hyra hus till att börja med. Idag ska vi titta på ett i Lund som verkar mysigt, fast helst hade vi velat bo kvar i Malmö-trakten.

Att hyra hus är väl egentligen inte en optimal lösning och vi kommer inte heller att kunna spara lika mycket till ett eget hus då. Men, jag (och sambon) tror att det kan vara bra att som nyblivna föräldrar ha ett eget boende. Plus att jag personligen känner att jag blir alldeles för bortskämd här hos svärmor. Hon tar hand om oss på alla sätt och vis och jag blir liksom lat då. Tar inte för mig av tråkiga sysslor. Inte bra. När krabaten väl kommer är det ju viktigt att vi (jag och sambon) själva kan klara av allt i vardagen. Det är ju inte rätt att luta sig mot en annan människa hela tiden. Vi är ju två vuxna människor som själva måste ta ansvar!

Svärmor var in till banken i eget ärende idag och frågade hur det står till med lån för vår räkning. Banken tyckte att vi skulle komma förbi och prata med dem och det tycker nog även jag, för att liksom se hur vi ligger till. Om vi bor kvar här i 4 månader till kan vi nog spara ihop mellan 50- och 100 000 kr, beroende på om oförutsedda händelser inträffar eller ej. Inte för att det räcker särskilt långt när man vill köpa hus, men det är i alla fall en liten bit på väg.

Jag hoppas dessutom fortfarande på utdelning på min lilla postkodslott också... Det hade varit toppen!

Inga kommentarer: