torsdag 13 oktober 2011

Babyboom

Är det inte en himlans massa små barn som tillverkas till höger och vänster? Under en längre tid tycker jag att jag har sett bebismagar och vagnar som dras runt på stan överallt och det är massor med bekanta omkring oss som antingen ganska nyligen har pluppat ut en liten en, eller som har en växande mage på gång. Innan kunde det kännas jobbigt, men nu är ju jag en i samlingen som snart har en mage som putar ut så det märks! Ni kommer väl ihåg mitt nattliga inlägg om värk och bröllop? Ja, det var faktiskt graviditeten som jag kände av!

Yes! Ett mycket tydligt kryss! Jag är gravid!
Jag och sambon har försökt bli med barn i ett års tid, så tillslut nu i augusti dök inte den otrevliga, röda mostern upp på besök. Tog test efter en veckas försening och visst visade det sig ett fint kryss i rutan där ett kryss skulle finnas! Detta var en tisdag. Sen hade vi min pappa på lägligt besök eftersom jag fyllde år. Detta var på lördagen. Den dagen berättade vi för våra föräldrar att de skulle få barnbarn! Sen sms:ade jag även mina systrar med den glada nyheten!

Krabaten på 4:e ultraljudet. Man ser redan
här ett tydligt huvud (till vänster) och ben
(till höger). Vårt egentillverkade mirakel!

På måndagen fick jag problem med blindtarmen, men trodde att det bara var relaterat till graviditeten och dröjde därför jättelänge med att kontakta sjukvården eftersom jag hela tiden tänkte att det skulle gå över (vilket det inte gjorde såklart och blindtarmen hann brista). Det blev sjukhusvistelse, operationer, mediciner och sjukskrivning, samt många besök på KvinnoKliniken för att kolla hur läget stod till med det lilla knyttet som växte därinne mitt i alltihopa. Fem gånger har jag varit och gjort ultraljud och alla gångerna har det sett bra ut! Sist jag var där (5/10) var bebin 43,5 mm lång och det gick tydligt att se huvud och ben! Det är helt fantastiskt att se hjärtslagen! Att veta att det lilla miraklet har klarat sig igenom allt det jag har varit med om med livet i behåll! Jag blir tårögd varje gång.

Nu är jag inne i vecka 13. Närmare bestämt vecka 12 + 2. Det är en stark liten krabat som växer med stormsteg därinne och jag hoppas att allt går som det ska och längtar tills vi äntligen får ses på riktigt!



3 kommentarer:

Västmanländskan sa...

STORT, STORT grattis! Jag har ju varit nyfiken så klart, men inte vågat fråga. Tänk att det lilla pyret hängde sig kvar därinne fast du var så sjuk! Så härligt. Sköt nu om dig och magen. Kram!

Malin (Annas svägerska) sa...

Grattis till er!!! Minns första ultraljudet. Fantastiskt! Nu sitter jag har med ett (skrikande ganska ofta) knytte i famnen!

Jag hittade till din blogg då jag för nåt tag sedan sökte efter din syster blogg.

Och ja, man behöver inte ruinera sig! Vi köpte barnvagn av en kollega billigt! Alla kläder köpta på rea eller loppis och klädbytardagar. Här i Västerås finns ett myrorna fast för barn som är grymt bra. Det finns allt möjligt för barn!

Och man behöver inte handla på sig en massa i förhand. Det finns att köpa även efter förlossningen!

Hoppas resten av graviditeten går bättre än den första delen med blindtarm och allt.

:)

Sara sa...

Västmanländskan: Tack! Visst är det fantastiskt att krabaten är så stark därinne! Kan knappt tro det själv! :D

Malin: Hej och tack för lyckönskningarna! Hörde att ni fått en liten sötnos! Grattis! Vad roligt!