torsdag 13 oktober 2011

Det är dyrt med barn!

Men måste det verkligen vara så himla dyrt som många gör det till? Nej, det tror inte jag och det konceptet kommer jag också att sträva efter när krabaten kommer utfarandes.
  • Man måste inte ha allting sprillans nytt. Jag kommer att satsa på att låna och att köpa begagnat. Det finns massor med knappt använda grejer som folk gör sig av med för en spottstyver i dagens second hand-marknad för barngrejer.
  • Min lillasyster ska låna ut sin spjälsäng, sitt skötbord, bebisbilbarnstolen med mera.
  • Min storasyster har sparat mamma- och barnkläder till mig eftersom hon inte planerar att skaffa fler barn.
  • Har fått nys om en begagnad barnvagn i bra skick för 1500 kr som vi kanske kan få köpa. Sitt- och liggdel, samt skötväska och säkert diverse annat smått och gott. Jag satsar på fräscht och funktionellt.
  • Man måste faktiskt inte heller köpa de dyraste märkesblöjorna. Jag tror ungen överlever även om man använder ett no name-brand. För egen del köper jag exempelvis alltid mina bindor från Euroshopper och jag är supernöjd med dem, plus att de är billiga.
  • När det är dags för krabaten att börja äta mat planerar jag att tillverka det mesta själv. Kostnadseffektivt och jag vet precis vad som finns i maten.
  • Sambons nya chef brukar åka till Ullared och köpa alla leksaker till barnen och till presenter för hela året. Tydligen är det jättebilligt där och de har mycket av samma märken som finns på leksaksaffärerna för mångdubbla priser. Bra tips! Nåt att ta med sig i tankarna.
Nej. Jag tror faktiskt inte att det här med barn behöver bli så himla dyrt som man föreställer sig. Inte till en början i alla fall, när vi nu försöker spara ihop till att köpa ett hus. Sen, när ekonomin börjar ordna till sig och boendet är kirrat, ja då kan vi om vi vill spendera mer pengar på vårt egentillverkade mirakel. Men vad krabaten behöver egentligen är ju inte dyra saker, det är ju vår kärlek och omsorg!

PS. Fler bra tips om kostnadseffektivt föräldraskap mottages gärna! :)

3 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Det är precis så som du säger att det inte behöver vara dyrt med barn. Även om man har råd så kan man ju tänka lite miljövänligt och köpa begagnat - det finns så mycket bebis- och barnsaker i omlopp. Det räcker med att kolla hur många barnvagnar som säljs på Blocket!
Jag har inte så många "nya" tips till dig - du har koll på det mesta ;) Vi har haft turen att få mycket saker av släkt och vänner. Vagnen hittade vi på Blocket. Tradera är toppen för barnkläder (sälj en storlek-köp nästa). Jag har bytlånat kläder med en kollega då vi har barn i olika åldrar. Vissa öppna förskolor anordnar klädbytardagar. Lite dyrare saker (vinteroverall t.ex.) kan man ju kanske önska (eller bidrag till)sig av snälla mor- eller farföräldrar de första åren istället för någon leksak som barnet ändå inte uppskattar riktigt än. Bilbarnstolar vill man kanske inte köpa på Blocket, men köpa/låna av någon som kan garantera att den är "okrockad" går ju fint. Vad gäller leksaker så går det väldigt snabbt att få "för mycket" så man behöver verkligen inte gå ut så hårt med dockvagnar och trehjulingar de första åren. Lite ska de ju ha att se fram emot. Mina små har t.ex lekt med allehanda husgeråd och haft hur kul som helst :)

Sara sa...

Härligt att ha fler med mig i dessa tankar! :)

Slow-Eva sa...

Härligt! jag tror inte heller att det behöver bli så dyrt. Det dyraste vi köpte var en ny bil för att få plats med barn och vagn :)
Annars har vi fått mycket, tagit emot när det erbjudits och gått på loppisar.
Och sen tycker jag att man kan ge önskelistor när det vankas jul och födelsedagar så barnet kan få saker som ni vet att det behöver eller kommer tycka om :)
Håller med Ulrika om att barn inte behöver så mycket leksaker.
Hur vi gjorde med skötbord:
http://evaslevapysslar.blogspot.com/2010/01/skotbordet.html