söndag 15 maj 2011

Livsförändringar och utrensning

Just nu är det väldigt mycket som händer i mitt liv både på jobb och privat, men det här inlägget ägnas åt det privata. Vi ska flytta om 2 veckor, något som bestämdes för en dryg vecka sedan. En något okonventionell flytt i dagens samhälle, men en flytt som kommer att göra både mig och sambon gott eftersom vi vantrivs och mår väldigt dåligt där vi bor just nu. Om två veckor flyttar vi in i vår ovanvåning. Vi kommer att dela hus med min svärmor, det vill säga sambons mamma. Det ska bli jätteskönt att komma bort från området där vi bor, att ha en trädgård, nära till havet och fantastiska ställen att gå med mr D eller vara ute och jogga på. Huset är på 170 kvm och svärmor bor där helt själv i dagsläget, ja förutom hunden då förstås. Ovanvåningen där vi kommer att bo är på 70 kvm - ett stort sovrum, ett stort allrum och ett badrum. Vi ska försöka möblera allrummet så att hela ovanvåningen blir som ett helt eget litet hem, med köksbord och vardagsrumsdel. Inser att det kanske inte alltid kommer att vara lätt, men vi är ju alla vuxna människor, är det nåt nån stör sig på så får vi diskutera igenom det som sådana.

Det enda kruxet är väl att vi har supermycket grejer som kommer från att två hem slogs ihop till ett för tre år sedan, men vi har ingen direkt plats att förvara allt på. Därför är det STORrensning på gång. Ibland skär det verkligen i hjärtat, men det måste göras. Två gånger har jag gått igenom garderoben och rensat ut kläder, måste kanske ta en genomgång till innan jag kan vara nöjd. Det svåraste är dock bokhyllan... Att rensa bort mina böcker river verkligen i själen, men det finns inget alternativ. Som det är nu ska vi behålla tre banankartonger och fyra pappkassar med böcker. Sju fulla hyllplan med böcker är utrensade, de står kvar i bokhyllan och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Vänner ska få chansen att kolla om de vill ha något, annars får jag kanske se till att de kommer till ett antikvariat, eller om jag ringer upp nån sån som köper upp dödsbon eller nåt kanske. Vi ska också göra oss av med mycket av våra möbler och massor av köksgeråd. Det vi sparar i köket rymmer fyra banankartonger. Kanske ska ställa dem i min mammas källarförråd tills vi flyttar till något eget? Får se, det beror på hur mycket det blir tillslut.

Borde fortsätta rensa nu, kanske bland spel, cd-skivor och filmer. Men jag vet inte om jag orkar.
Egentligen borde jag ställa mig och sälja allt som vi inte ska ha på loppis, eller lägga ut det på Blocket och Tradera. Men jag vet inte om jag orkar det heller. Att ringa nån som köper upp dödsbon känns som det mest ansträngande jag orkar med faktiskt.
Jag är trött, slut, dränerad... Jag får nog fortsätta en annan dag istället...

6 kommentarer:

Ylva sa...

Ojojoj, detta låter som en revolution. Det måste vara väldigt mycket känslor som rör sig i dig nu. Jag förstår verkligen att du känner dig trött. Hoppas allt till sist blir en bra lösning och att ni kommer trivas hos din svärmor :) För bo som ni gör nu är ju absolut inte bra, när ingen av er trivs. Lycka till! Kram :)

Carro sa...

Åh vad mysigt :-D .Det kommer säkert gå bra att bo där,vad kul!
Det där med rensning är nog något man borde göra minst 1 ggn / år haha man samlar på sig en massa saker som "kan vara bra och ha".

Sara sa...

Ylva: Nej att fortsätta bo här är inget alternativ, vilket vi äntligen har kommit fram till. Känns skönt med en förändring, men tidsmässigt kommer det väldigt olägligt eftersom både jag och sambon har så himla mycket annat på gång samtidigt. Men, det är väl så det brukar vara antar jag. :)

Carro: Håller med, man samlar på sig för mycket skit och har alltför svårt att göra sig av med det. Den här rensningen är befriande på nåt sätt, förutom när det gäller mina böcker då det bara är jobbigt.

Ylva sa...

Ja fy för att rensa ut bland böcker, de är ju såna fina vänner......kan du inte sno åt dig en plats för dom hos någon ;)?

Sara sa...

Det känns inte bra att sprida ut sig alltför mycket och om dom sen skulle flytta så står jag där med samma problematik igen. Då är det bättre att rensa från början. Men, det är inte roligt. Inte när det gäller böckerna i alla fall.

Sara sa...

Tack! :)