onsdag 4 maj 2011

Förändringar i Spotify

Här hemma använder vi Spotify och har varit supernöjda med den gratistjänsten. Har inte brytt oss om att det mellan låtarna ibland kommer korta reklamsnuttar. Men med de nya förändringarna i gratisversionen blir begränsningarna klart märkbara, även för den lilla användaren. Jag som ibland t.ex. använder en playlist i Spotify till min träning kommer inte att kunna lyssna på samma låt mer än 5 gånger, vilket innebär att min playlist i princip är meningslös. Man kommer inte längre att kunna lyssna sig trött på sin favoritlåt heller. Det här gör att vi har börjat söka efter en ersättning till Spotify. Tydligen finns det flera olika tjänster som har börjat konkurrera med dem. Själva har vi börjat titta närmare på Groove Shark. Det jag hade önskat är en tjänst som kan fungera gratis både i datorn och mobilen, vilket hade varit väldigt praktiskt. Just nu verkar det dock som att våra telefoner (HTC Legend) tyvärr inte klarar av Flash, som Tiny Shark (mobilversionen av Groove Shark) kräver. Får se om det går att lösa så småningom.

Vad gäller Spotify så kommer jag inte att gynna dem längre med deras snåla regler för sina gratisanvändare. Deras nya förhållningsregler känns bara som en tvångsåtgärd för att få oss gratisanvändare att börja betala för att lyssna på musiken. Jag som inte lyssnar så mycket på musik överlag, känner inte att jag vill spendera 99 kr/mån på den tjänsten. Hejdå Spotify, lycka till med era nya regler.

Inga kommentarer: