tisdag 17 november 2015

Dagens tre bästa

En kompis till mig berättade för ett tag sedan att hon och hennes man brukar köra dagens bästa varje kväll innan de går och lägger sig. Sen såg de något program eller nåt som sa att man borde säga tre bästa, vilket de istället har börjat med. De berättar om vad som har varit bäst under dagen för varandra och man måste komma på något. Har det varit en riktig skitdag så måste man ändå komma på något, som att bussen kom i tid eller att man inte blev dyblöt av regn på vägen hem från jobbet.

Jag blev inspirerad av det här! Därför har jag försökt anamma detta i min egen familj. Vissa dagar glömmer vi, men oftast kommer vi ihåg. Fast vi brukar visserligen köra tre bästa när vi äter kvällsmat, så att Modig kan vara med. Modig, som är 3,5 år nu, kan ibland ha lite udda tre bästa och ibland blir det inte tre heller, men det är härligt att höra honom berätta. Idag till exempel:

  1. Att vara på dagis
  2. Att vara hemma
  3. Att vara med er (mamma, pappa och lillasyster)
Alltså, hjärtat smälter ju. Bara det sätter vår måltid tillsammans som en av mina egna tre bästa!

Det som är så härligt med det här är att man övar sig i att uppmärksamma det som har varit positivt under dagen, att plocka fram det och tänka på det lite till. Det är upplyftande på något sätt. Ofta tycker jag annars att man lätt fokuserar på sånt som är negativt. Negativa saker ger man ofta större utrymme i livet. Man pratar om det mer och lägger mer energi på det. Jag tänker att man genom att ge positiva händelser i sin dag mer utrymme så kan man på sikt få en mer positiv syn på sin tillvaro, vilket man i förlängningen borde må bättre av.

Inga kommentarer: