tisdag 10 november 2015

Drömmar om en oas av marksten

I dagsläget bor jag med min familj i en lägenhet. En trea. Det finns definitivt behov av mer utrymme och vi drömmer om att spara ihop tillräckligt med pengar för att köpa ett hus. En av fördelarna med att bo i hus är att ha en trädgård. En trädgård där barnen kan springa runt och leka. En trädgård där vi som föräldrar kan ha en stunds andrum och njuta av livet. Utformningen av trädgården är ju vad som avgör om den är en oas eller bara en bit gräs som är ens eget. Nu kommer lite trädgårdsdrömmande. Drömma går ju alltid att göra, eller hur?

I trädgården tänker jag mig en avdelning för avslappning, en stenbelagd yta där man kan fika, eller ta en kopp te under en filt när det börjar bli höst. Att följa färgspelet i lövens skiftningar. Den barnvänliga delen av trädgården är inte direkt inpå, så ljudnivån är lite lägre, mer gjord för avslappning. Lite gröna växter runt omkring sittyta skapar lummighet. Det kanske är en uppvärmningsbar yta som gör att den kan utnyttjas under en längre tid på året.

Ett vinterbonat uterum hade också varit härligt med vackra stengolv och tillhörande terrass med tak över. Två ytor där man kan sitta och titta ut över trädgården när vädret är sämre, eller under vintertid. Att kunna se barnen dansa i regnet, eller bygga snögubbar och göra snöänglar. Att kunna njuta av att vara utomhus även när det regnar. Eller få en känsla av att vara ute, fast ändå sitta inne i värmen i uterummet.

Många detaljer ska till för att skapa dessa rum i trädgården. En av dessa är själva markstenen. Det finns många lösningar för att skapa trädgårdens, uterummets och terrassens känsla av oas. Egentligen är det väl bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med marksten. Det går ju att göra nivåskillnader, rabatter. Använda olika typer av sten och blanda med trä och gröna växter. Arbeta med belysningen för att förhöja stämningen. Men grunden är väl ändå underlaget man går på, stenen, och att de olika ytorna tillsammans skapar en helhetskänsla. För att få den bästa lösningen här är det lika bra att jobba med proffs direkt. Det ska jag komma ihåg den dagen jag har en egen trädgård som jag kan utforma efter mina egna drömmar.

Inga kommentarer: