torsdag 7 februari 2013

Dropbox



Dropboxen, min räddare i nöden! Ok, jag kan ju inte bara skriva så och sen inget mer. Jag får ju fylla i luckorna för er som inte känner till vad en dropbox är för något, utifrån min något bristfälliga kunskap i dataspråkets värld. Det här inlägget borde egentligen maken skriva, för det är han som är datasnillet i den här familjen.

Maken har haft dropbox länge, länge och jag har hört talas om det från honom. Hans dropbox finns tillgänglig på båda datorerna här hemma och i hans telefon. Att ha en dropbox betyder att spara datafiler i "molnet", det vill säga inte i din egen dator. Dropboxen ger dig också tillgång till alla dessa filer i alla enheter du lägger den på och den uppdateras kontinuerlig så fort du gör ändringar i den.

När jag uttryckte att jag också ville använda dropboxen så sa maken bara till mig att skaffa en dropbox då. Kruxet är att man inte kan ha flera olika dropboxar på samma enheter, vilket hade gjort min dropbox oanvändbar i sitt syfte eftersom makens dropbox redan var inlagd på våra datorer. Tillslut gick han med på att låta mig ha tillgång till dropboxen i min mobil också.

Numera har jag en egen mapp som heter Sara som jag använder fritt till de filer jag vill. Jag har mitt cv där, mitt dokument över bokklubben och vilka böcker vi läser, jag använder den till att ladda upp bilder från mobilen som jag sedan lätt har åtkomst till från datorn då jag bloggar, utan att behöva krångla med att exempelvis maila bilderna, spara ned dem i datorn och sedan använda, samt utan att behöva krångla med sladdar. Jag sparar ett par steg på det här sättet. Jag har också sparat filer från när jag gör våra fotoböcker i dropboxen. Det innebär att filerna är i säkert förvar, även då vår dator kraschar. Vilket har hänt...

Man kan också ge utomstående tillgång till hela, eller delar av sin dropbox. Men det vet jag inte hur det går till, för den funktionen har jag inte använt. Det är dock toppen då man behöver arbeta i samma dokument, för det uppdateras ju kontinuerligt. Maken använde den mycket till det då han pluggade och hade grupparbeten.

I love our dropbox! Vad mer kan jag säga? Skaffa en!

Inga kommentarer: