fredag 8 februari 2013

Dyr bensin

Det är fruktansvärt så dyr bensinen är! Jag kommer ihåg när den passerade 10:an och hur upprörda alla var. I dag rör sig bensinpriset på mellan 14 och 15 kronor litern. Jag tycker det är hutlöst och drar mig för att tanka Gröna Faran i hopp om att priset ska sjunka till i alla fall strax under 14. Tänk att man nu anser att priset är billigt när de första två siffrorna är 13. Mätaren har sjunkit betänkligt och jag bara väntar på att bensinlampan ska börja lysa, som sist. Snart har jag inget annat val än att tanka om jag ska kunna ta mig nånstans.

När jag börjar på mitt nya jobb är tanken att jag ska börja åka med lokaltrafiken, för att parkera i den stan skulle bli både omständligt och dyrt. Dessutom kommer jag att ha regelbundna dagtider att anpassa mig efter, vilket förenklar användandet av buss och tåg. Lokaltrafiken kanske gör att den lönesänkningen jag får kompenseras, åtminstone lite, i insparade bensinpengar samt lägre försäkring på bilen eftersom vi kommer att sänka antal mil vi kör per år då. Användandet av bilen kommer antagligen att sjunka från nästan varje dag, till ett par dagar per vecka. Skönt, för då slipper man tanka den där hutlöst, dyra bensinen så ofta.

Inga kommentarer: