tisdag 26 februari 2013

Lokaltrafikanten

På fredag går jag från att vara en sån som kör bil till jobbet varje dag, till att använda mig av lokaltrafiken. Jag kommer att börja jobba i en stad där det helt enkelt inte är praktiskt att parkera hela dagen. I söndags fyllde jag på mitt Jojo-kort med 30 dagars fritt åkande mellan hemmet och nya jobbet med start på fredag.

Detta kommer att innebära att jag sparar pengar, även om jag samtidigt slösar tid eftersom det tar längre tid att ta mig till och från jobbet. Genom sänkta körda mil per år blir bilförsäkringen ca 500 kr billigare. Och istället för att på en månad tanka bilen 2-3 gånger på grund av 20 mil till och från jobbet per vecka så betalar jag 750 kr för 30 dagar. Jag tänker att detta kommer att jämna ut lite i ekonomin, eftersom det nya jobbet innebär en rejäl lönesänkning för min del. Om jag räknar med ob-tillägget som jag har nu så minskar jag min bruttolön med 2500 kr per månad. Inte så himla skoj ekonomiskt. Men positivt för tiden med familjen. Det är tiden med familjen som jag känner att jag måste prioritera.

Sen är det såklart bättre för miljön också att jag tar buss och tåg istället för bil! Det känns bra!

2 kommentarer:

Z sa...

Shit vad du har räknat på det här!!! :) bra gjort!

Sara sa...

Hihi, japp! Sån är jag! :P