söndag 17 februari 2013

Och så var olyckan framme

Imorse hände det som inte får hända. Modig, som sovit i vår säng inatt, vaknade. Det gjorde jag och maken också. Efter två nätters jobb och inte så mycket sömn var jag dock enormt trött. Maken gick på toa och sa ha koll på Modig. Visst sa jag. Sen helt plötslig hör jag en duns och Modig börjar skrika och gråta! Jag hade slumrat till... Skyndade mig över till makens sida av sängen och lyfte upp min lille skrutt. Kände på armar, ben, fingrar, tår, kropp och huvud. Han reagerade inte på smärta, så ingenting verkade vara brutet. Jag ammade honom så han fick snabb tröst och det hjälpte. Efter en stund såg jag att han var lite röd på hjässan och att han hade som ett ca 1,5 cm långt rivsår där. Det blev en liten bula också.

Orolig blev jag ju såklart också. Det syntes inte mycket på utsidan, men vad vet jag. Så jag ringde till sjukvårdsupplysningen 1177. Rådet jag fick var att hålla koll på Modig och hans allmäntillstånd de närmaste veckorna. Om han uppvisar symptom såsom illamående, kräkningar, trötthet, dåsighet, mer gnällighet, om det går inte att få kontakt med honom, han får blåmärken runt ögonen samt om det blöder ur huvudet eller öronen så skulle vi genast bege oss till barnakuten.

Usch så dåligt jag mår över att jag somnade, att jag inte höll honom intill mig, för då hade det aldrig hänt... Sjuksköterskan på sjukvårdsupplysningen sa att jag inte skulle ha dåligt samvete, att det är jättevanligt och att man inte kan ha koll hela tiden. Det var skönt att höra, men jag mår ändå dåligt över det som hände.

Modig har inte uppvisat symptom under dagen. Nu är han lite trött och gnällig. Förmodligen har det mer med hans dygnsrytm att göra, men vi blir ju onekligen oroliga och kommer att hålla ögonen på honom. Håller tummarna för att inga symptom ska visa sig de närmaste veckorna.

2 kommentarer:

Z sa...

Så där är det för resten av livet. Som förälder vill jag ju vara med barnen och skydda dem från all smärta, men jag kan inte vara där hela tiden.... Det gick bra. De är så himla smidiga och mjuka i kroppen. Och så var det ju ingen asfalt Modig ramlade på. Men så där kommer ju livet fortsätta. Antagligen även när de är vuxna. Vi tittar bort, sedan faller dem och det enda jag som förälder då kan göra är att finnas där precis som du för modig den natten.

Sara sa...

Svårt att förlika sig med bara, att jag liksom inte kan skydda honom från allt. Han är så himla aktiv, så han trillar ju och slår sig var och varannan dag. Nu har han ju börjat resa sig upp och så också.