fredag 1 februari 2013

Tankarna snurrar i ett

Har jag gjort rätt val? Uppsägningen är inlämnad. Datumet är bestämt. Månaden ut stannar jag kvar på mitt nuvarande jobb. Första mars börjar jag på det nya. Jag vill skriva på papper nu. Jag känner otryggheten bita mig i hasorna och kan inte stänga av tankarna från att fundera över hur det ska gå.

En situation har uppstått där makens föräldraledighet kanske måste brytas och jag är mitt uppe i att gå till ett nytt jobb där de förväntar sig att jag går en utbildning och sen jobbar. Vad ska vi göra om situationen blir den trassligaste den kan bli? Hur ska vi lösa det i så fall? Än så länge vet vi ingenting om makens situation och jag försöker att inte ta ut någon oro i förväg, men mitt dåliga samvete skriker mig i örat på grund av vad som kan hända och min mage ger mig ingen ro.

Att undvika oro är inte min starka sida, för jag tänker alltid framåt och försöker strukturera upp livet så att det ska bli så bra som det kan. Kanske är det ovissheten som gör det extra jobbigt. Jag kan inte strukturera nånting just nu, jag kan bara vänta. Under tiden maler det i mitt huvud; formuleringar, konsekvenser, känslor, värsta scenarion, bästa scenarion och så vidare. Hur ska jag bara kunna slappna av och flyta med i vad som än händer?

Inga kommentarer: