måndag 7 januari 2013

Första arbetsdagen avklarad

Usch så jobbigt det var att åka iväg imorse. Modig hade hunnit vakna när jag kom tillbaka från morgonpromenaden med Allvädershunden och satt och fick frukost av sin pappa. När han var klar hade jag lite tid över innan jag var tvungen att åka, så jag tänkte byta blöjan och klä på honom för att få lite egentid med honom på morgonen. När jag lyfte upp honom ur barnstolen riktigt kramade han om mig med hela kroppen. Det var så mysigt så jag blev alldeles varm i hela kroppen! Tillslut var jag ju tvungen att gå. Jag pussade på mina två älsklingar och slet mig från dem.

Dagen har flugit förbi som ingenting och såklart har jag inte hunnit med lika mycket som jag hade velat. Självklart var det problem med att logga in på datorn eftersom jag inte har använt den sedan före påsk 2012. Ringde IT. Sen var det nåt annat problem som jag inte fattar som resulterade i att även sedan jag fått ett nytt lösenord som jag bytte till ett eget så kunde jag inte logga in. Jobbigt! Blev till att åka till IT och få hjälp direkt. Passade på att uppdatera mailadress och sånt också nu när jag har ett nytt efternamn. Lika bra tyckte jag eftersom de inte gillar att uppgifterna inte stämmer.

Möte också. Är det bara för att jag har varit föräldraledig som jag blev okoncentrerad och lite sömnig?

Upptäckte att jag nästan blev lite upprörd över att inte alla frågade om att få se bilder på Modig! Vid tre separata tillfällen kunde jag inte motstå frestelsen utan tryckte upp mobilen med ett foto från imorse och sa titta, här är han! Fattar de inte att jag har världens goaste och sötaste unge därhemma och att de bara borde vilja beundra honom på bild? Så, ja, om du undrar. Jag har saknat Modig idag, även om jag inte har tänkt på honom varenda sekund jag var borta från honom. Vid lunchen funderade jag på om jag skulle ringa eller sms:a maken för att höra hur det går. Men enligt mitt eget sunda förnufts och mina kollegors rådgivning så gjorde jag inte det. Jag sa ju imorse att han kunde ringa om det är nåt och det har han inte gjort.

Tänkte på en annan grej också, nu när jag är inställd på att byta till ett jobb på dagtid. Det känns lite jobbigt och sorgligt att behöva lämna ett jobb där jag trivs och kollegor som står mig nära och som jag bryr mig om. Enda anledningen till att jag vill byta jobb är ju egentligen arbetstiderna, inget annat. Men jag känner att familjen är prio 1, det är därför jag gör det.

Så kom jag då äntligen hem! Modig strålade som en sol när han såg mig och när jag lyfte upp honom och kramade om honom så kramade han mig så där igen med hela kroppen! Det är kärlek!

Enligt våra nya rutiner som vi försöker införa så fick Modig välling vid 18.30, sen försökte vi borsta tänderna. Inte det lättaste när han kniper ihop läpparna allt han kan. Efter det var det läggdags. Modig i spjälsängen och jag i vår säng med en bok. Vi läste det sista ur Barnens Världshistoria del I: Stenyxor & Pyramider. Tycker det var en bra bok, lärorik för barn och intressant även för vuxna som mig. Det vill säga såna som aldrig var intresserad av historia som liten och därför kan väldigt lite om det. När jag var klar sov han. Maken sov nästan också. Inte konstigt eftersom jag läser med en lååångsaaam röst som jag hoppas har en söööövande effekt. Hehe! Än så länge bryr sig Modig inte direkt om vad jag läser.

Men usch, usch, usch så lite tid jag fick med Modig innan han somnade... Det är ju inte bara det att jag kan gosa och mysa med honom hela tiden (2 timmar). Han åt då jag kom hem, så då gick jag med Allvädershunden eftersom jag ändå redan hade ytterkläder på mig. Sen skulle vi äta själva och disken skulle plockas undan. Vad jag längtar efter att gå ner i arbetstid, vilket jag hoppas kunna göra då maken också går tillbaka till jobbet!

Jaha, det var min första dag i verkligheten och nu sitter jag här och skriver. Maken sitter bredvid och spelar X-box. Slåss med svärd och grejer för fulla muggar. Om en timme ska jag göra mig iordning för att nanna kudden. När man går upp kl 5 är det viktigt att gå och lägga sig i tid. Speciellt när man dessutom vaknar och ammar liten skrutt tidig morgon.

Inga kommentarer: