torsdag 31 januari 2013

Nya tider hägrar

Igår ringde de tillbaka från de stället där jag var på intervju för två veckor sedan. Han sa i telefonen att de hade haft en bra känsla efter intervjun och gärna ville att jag skulle komma och arbeta hos dem. Vi var inte riktigt överens om lönen, men han skulle kolla på sitt håll och jag skulle fundera på mitt håll om en mellanväg. Imorse pratade vi igen. Vi hittade mellanvägen. Det kommer visserligen att innebära en lönesänkning som kommer att kännas för mig, men samtidigt har de en hel del förmåner som jag tycker väger upp mycket. Dessutom slipper jag jobba kvällar och helger där. Det är bara dagtid som gäller. Maken sa, se dig inte blind på lönen och det har han ju rätt i. Lönen betyder inte allt.

Jag känner mig dock splittrad. Det är jättespännande, roligt, utvecklande och innebär goda möjligheter inför framtiden på det nya jobbet och dessutom väldigt smickrande att dom vill ha dit lilla mig och ser att jag har potential att komma nånvart inom organisationen. Samtidigt älskar jag mina nuvarande kollegor, jag har ett roligt och fritt arbete där jag har stor egen bestämmanderätt över min tid och hur jag lägger upp mitt jobb. I min mage blandas därför känslan av glädje och sorg i ett enda virrvarr. Men, jag har bestämt mig. Nu är det bara att köra.

Tack vare den väntade, sänkta lönen har jag bestämt mig för att ta alla uppdrag på Blogvertiser som jag kan få, för att kompensera lite för den inkomstförlust som nya jobbet kommer att innebära. Så om det kommer en massa konstiga och lite trista, upprepande inlägg framöver så beror det förmodligen på det. Men jag har tänkt att jag ska vara öppen från början och meddela när det är ett inlägg jag skriver på uppdrag. Sen får var och en avgöra för sig själv om man vill läsa det eller ej.

Nu ska jag bara få en pratstund med chefen imorgon och se hur snart jag kan påbörja det nya arbetet. Har egentligen tre månaders uppsägning, men nu när beslutet väl är taget så vill jag bara komma igång direkt. Det är bättre att dra av plåstret snabbt. Uppdatering om hur det går kommer.

Inga kommentarer: