torsdag 7 april 2011

Årets första

Upptäckte nåt skräp på golvet nyss, vilket inte är direkt ovanlig. Det såg ut som ett litet, grått russin. Vid närmare inspektion insåg jag att det var något helt annat och mycket jobbigare - en livs levande, något skrynklig fästing! Årets första. Blev ju inte särskilt lycklig över min upptäckt. Det är väl snarare en av nackdelarna med att vintern är över. Det blir till att skaffa något skydd till stackars mr D nu, eftersom de har en förkärlek till hans sort.

Förra året köpte jag ett bärnstenshalsband, men det var bara effektivt när vi befann oss i mindre fästingfyllda områden. Året innan köpte jag såna droppar till nacken, men dom måste man droppa dit med jämna mellanrum vilket jag hade en tendens att glömma. I år får det väl helt enkelt bli ett fästinghalsband med gift. Inte så roligt när jag förra året satsade på giftfritt. Plus att han inte kan bada då. Visserligen bör han inte bada i vilket fall, eftersom han bara får våteksem av bad när det är varmt ute. Hoppas bara att han tål halsbandet, har hört att vissa hundar blir kassa i magen av dem.

Tar gärna emot tips på fästingskydd om nån har något bra att dela med sig av!
Published with Blogger-droid v1.6.8

Inga kommentarer: