onsdag 6 april 2011

Framgångsveckan dag 3

Dagens uppgift: Idag handlar det om att bryta en negativ inställning på ett relativt enkelt sätt. Välj en person du ogillar. Någon du stör dig på. Sprid positiva rykten. Ta en stund och fokusera på den personens positiva egenskaper. Jag vet att det kan vara svårt, men någonting bra finns det med alla. Hitta det du ärligt tycker om hos henne/honom och prata sedan positivt om personen med tre olika personer.

Jag måste erkänna att jag inte har hunnit tänka på dagens uppgift över huvud taget. Försökte komma på nån jag stör mig på i 5 minuter innan jag var tvungen att åka till jobbet på förmiddagen, men sen har det bara varit att tuta och köra på jobbet som har gällt. Kom hem sent, tog kvällsrundan med mr D och sen har Grey's Anatomy varit i fokus och nu är det Off the Map som gäller. Gillar mina läkarserier på onsdagar! Frågade sambon om han kom på nån som jag brukar störa mig på, men han kom inte på någon och det gör faktiskt inte jag heller. Inte någon jag direkt ogillar, sen finns det såklart personer i min närhet som jag stör mig på ibland, men som jag gillar i grund och botten. Dessutom kommer jag inte att träffa tre olika personer under det som är kvar av idag. Endast sambon. Sen har jag ju mr D och mr T också, men dom räknas ju inte. Jag får helt enkelt inse att jag har misslyckats med dagens uppgift.

Fast jag kanske inte bör ge upp här? Ni, mina läsare, kan ju vara mina tre olika personer och kanske till och med fler. Nu måste jag bara komma på någon... Tänka, tänka, tänka...

Personer som jag ogillar är egentligen mest folk som jag inte riktigt känner, för om jag inte gillar dem så anstränger jag mig inte heller för att lära känna dem. Jag försöker istället omge mig med människor som jag tycker om och bryr mig om.

Ok. Nu har jag bestämt mig, men det här blir inte lätt. Sambons kompis före detta tjej gillade jag inte alls. Jag störde mig faktiskt sjukt mycket på både henne och hennes bästa kompis. Men nu handlar det inte om hennes kompis. Ok, nu ska jag komma på tre positiva saker om henne som jag skvallrar om med er. Jag får prata i dåtid eftersom det var ett par år sedan jag träffade henne senast. Hon var en väldigt söt och spontan tjej. Spontanitet är någonting jag är väldigt dålig på, så det beundrade jag henne för. Hon målade också, var något av en hobbykonstnär. Det är någonting jag verkligen beundrade henne för, att hon utforskade sin kreativitet.

Mitt skvaller är alltså att hon var söt, spontan och kreativ. Och när jag tänker tillbaka så fick de två sista sakerna mig faktiskt att se lite annorlunda på henne på den tiden då det begav sig. Det fick mig att vara lite mer öppen gentemot henne, även om jag fortfarande störde mig på henne och hennes sätt. Det var inte lika svårt som jag trodde att hitta tre positiva saker om henne. Jag blir förvånad, på ett positivt sätt och jag tycker nog faktiskt att jag klarade uppgiften.

4 kommentarer:

Ylva sa...

Wow! Det var inte dåligt. Lyckas säga tre bra saker om en person man stör sig på. Det vet jag inte om jag hade lyckats med, det är så lätt att blockeras av det "störiga". Bra gjort :))

Sara sa...

Tack! Haha, jag trodde att det skulle bli svårare än vad det var faktiskt! Men jag får ju erkänna att även om jag tyckte synd om sambons kompis när hon gjorde slut, så tyckte jag det var skönt att jag skulle slippa träffa henne. Men visst hade hon sina kvaliteter, sina goda sidor. Hade jag känt henne längre tid så kanske jag hade upptäckt fler, vem vet? :)

Den nakna coachen sa...

Hej tjej!

Kul att du följer Framgångsveckan hos mig :)
Jag tycker att du klarade uppgiften jättebra.

Bra jobbat!

Hoppas att du får en härlig dag.

Kram
Linda

Sara sa...

Tack! Det var svårt att komma på nån, men när det väl var avklarat var det faktiskt inte så svårt som jag förväntade mig.